Elektroniske kamprapporter
Etter en vellykket sesong i 2014 hvor vi gjennomførte elektroniske kamprapporter i utvalgte serier, vil det i 2015 benyttes elektroniske kamprapporter i alle serier hvor OFK administrerer. I tillegg vil de regionale seriene i 2.divisjon kvinner, 3.divisjon menn, 3.divisjon kvinner og G16/19 Interkrets benytte elektroniske kamprapporter.

Dette gjelder

• Alle serier OFK administrerer fra 13 år og oppover.

Hva er elektroniske kamprapporter?

• Fremtidens kamprapport
  • Blitt brukt i toppfotballen
  • Elektronisk
  • Registrering i FIKS
  • Live publisering av kampfakta på www.fotball.no

Hvorfor bruke elektroniske kamprapporter?

• Bedrer datakvalitet og oversikt for alle
  • Alt på en plass for klubbene: FIKS
  • Raskere publisering
  • Live oppdateringer
  • Mulighet for live oppdateringer av kampfakta på www.fotball.no
  • Elektronisk arkiv/kampstatistikk
  • Miljøvennlig/Miljøbevisst
  • Sparer porto utgifter

Hvordan?

• Registrering i FIKS, publisering på www.fotball.no
  • Elektronisk rapport erstatter den ”gamle” kamprapporten/dommerkortet
  • Ansvarlig: Lagleder/kontaktperson hjemmelag og bortelag, samt hoveddommer
  • FIKS administrator i hver enkelt klubb vil være ansvarlig for å opprette brukere for gjennomføring av elektroniske kamrapporter. Minimum 1 person pr. lag skal ha tilgang til FIKS for registrering
  • Bruk Internett Explorer
  • Tilgang til FIKS som klubbruker
  • Brukermanual og support
  • På forhånd: Registrer alle spillere i FIKS!
  • Gjør dere kjent med elektronisk kamprapport i FIKS

Før registering av første kamp

• Logg deg på FIKS med brukernavn/passord du får av klubbens FIKS administrator
  • Er du klubbadministrator og lurer på hvordan du oppretter brukere i egen klubb, klikk her.
  • Finn laget ved å klikk deg inn på 'Påmeldte lag'
  • Finn laget i oversikten, klikk på lagets navn (rød tekst)
  • Legg inn (evt slett spillere som ikke tilhører laget) spillerne som tilhører laget under 'Tropp' - 'Legg til spiller'
  • Legg inn trener, lagledere og andre som tilhører støtteapparatet under 'Personer'.

I forbindelse med kamp

1. Registrer kamptropp (spillere og ledere) i FIKS senest 3 timer før kampstart, og trykk på lagre. 3 timers fristen er fastsatt med tanke på at det skal være mulighet til å kunne skrive ut rapporten for hjemmelag. Videre er fair play et viktig element i dette. OFK ønsker ikke at det skal bli spekulasjoner ifht spillerlistene i FIKS, der en legger inn en tropp på forhånd og deretter bytter ut spillere for å "lure" motstanderne. Det er mulig å gjøre endringer på kamprapporten helt frem til kampstart så lenge endringer skyldes en gyldig grunn som f.eks. skade.
  2. Print ut kamprapport og ta med til kampen (hjemmelaget).
  3. Under/etter: bekreft, korriger, godkjenn og skriv under
  4. Dommer godkjenner kamprapporten via FIKS og scanner rapporten inn i FIKS. Dommere skal arkivere kamprapporten i egen mappe utlevert av OFK.(Ut sesongen)

NB! Står en spiller med rød skrift er ikke spilleren spilleberettighet for klubben. For sammensatte lag vil det lyse rødt på de spillerne som tilhører samarbeidsklubbene. Uregistrert spiller skal kun benyttes i tilfeller hvor det er sammensatt lag (for de spillere som ikke tilhører adm. klubb)

Dersom det benyttes spillende trener skal denne personen registreres både som spiller og leder i kamprapporten.

Kurs
OFK gjennomfører opplæringskurs i bruk av FIKS systemet, der vi grundig vil gå igjennom elektroniske kamprapporter.

Support
Det er gjennomført to kurs i vinter/vår med elektronisk kamprapporter. FIKS administrator skal fungere som support for sin egen klubb. Oppstår det utfordringer som FIKS administrator ikke kan løse, skal vedkommende FIKS administrator kontakte krets. Kretsen vil bistå med nødvendig support ved innføringen av elektroniske kamprapporter.

Brukerveiledning
Kretsen har utarbeidet enkle brukerveiledninger for elektroniske kamprapporter. Disse finner du på linkene under:

Kamper uten oppsatt dommer:
Brukerveiledning kontaktperson/lagleder lag
Oppgaver før, under og etter kamp

Kamper med oppsatt dommer fra OFK:
Brukerveiledning dommer
Brukerveiledning kontaktperson/lagleder lag
Oppgaver før, under og etter en kamp