Finale på G2001 i HamKam talentcup!

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

To lag fra 2001-kullet deltok sist helg i HamKam-talentcup, med statusen uoffisielt NM for G12. Begge lagene fremsto på en meget positiv måte.

Finale på G2001 i HamKam talentcup!
Foreldre og trenere rundt 2001 kullet har allerede vært vitne til mange fine fotballopplevelser i seriespill og breddecuper. Gutta har blant annet vartet opp med masse godt spill og tildels valset over motstanderne i breddecuper som Arvika- og Norway Cup de siste par årene.

Uoffisielt NM for G12
På Hamar var settingen annerledes. Ham-Kam Talentcup har fått statusen uoffisielt NM for G12 og ikke mindre enn 64 lag deltok fra hele landet. Deltagere var blant annet 1. lagene til Viking, Aalesund, Sogndal, Lillestrøm, Odd, Sandefjord, Lørenskog, Skeid og Ham-Kam. I tillegg deltok flere regionslag og tidligere NFA/område-lag som blant annet Halden Alliansen og Røa med omegn.

Flere av de store klubbene har allerede begynt å hente de beste spillerne fra sine distrikter, så det er på mange måter naturstridig at Nordstrand skal kunne hevde seg i et slikt selskap.

Tidlig i seng og null godteri
Fredag kveld fikk spillerne en leksjon av Gunnar om hvordan gode idrettsutøvere forbereder seg til kamp; tidlig i seng, en godt natts søvn, mye hvile, positiv mental innstilling og null godteri var oppskriften.

Innledende gruppespill
Lørdag spilte vi de innledende gruppespill-kampene. 1. laget vartet opp med storspill og overlegne seiere i alle kampene. Motstandere var Lillehammer (9-3), Ekholt (9-1) og Flint Tønsberg2 (24-1). Med en målforskjell på +35 mål var gutta klare for A-sluttspill som nest beste puljevinner. På hotellet om kvelden hørte vi ledere fra andre klubber som snakket seg i mellom og lurte på hvem disse Nordstrand gutta var…?

2. laget presterte også meget bra på lørdagen. Gutta spilte tre jevne kamper hvorav en kamp, mot Verdal, endte med seier. Med tanke på at vi kun møtte gode 1. lag i gruppespillet står det respekt av disse prestasjonene. Eksempelvis møtte andrelaget en av forhåndsfavorittene i turneringen, Halden Alliansen1, og vi hadde disse i kne med 2-1 ledelse til langt ut i andre omgang.

Finaledag søndag
Søndag var den store dagen, finaledagen. Hjemmefavoritten Ham-Kam var motstander i kvartfinalen i A sluttspillet. Her fikk vi se en jevnspilt kamp….i 10 minutter. Deretter var det enveiskjøring mot ett mål, og når kampen var ferdig sto det 7-0 til Nordstrand på resultattavla.

Neste stopp var semifinale der Lillestrøm var motstander. Gutta vartet opp med enorm defensiv jobbing og klikk klakk fotball a’la Barcelona fremover. Kanarifugla så mest ut som statister som ikke helt skjønte hva som hadde truffet dem. Resultattavla stoppet til slutt på 6-0 og gutta var klare for FINALE....!

Parallelt spilte 2. laget sine sluttspillkamper på Stange. Her var vi også vitne til flott spill og mange gode prestasjoner. Søndagen endte med to seire og et tap. Med 1-0 seier over Skedsmo2 i siste kamp viser fasiten at det ble tredjeplass i F-sluttspillet og NIF 2 ble totalt sett turneringens beste 2. lag. Imponerende!!

Etter kampen mot Skedsmo2 bar det for 2.laget inn til Briskeby i rekordfart.

A-finale mot Røa krutt
Førstelaget skulle spille finale i A-sluttspillet mot Røa krutt, og de trengte og fikk støtte på tribunen av hele 2.laget. Røa Krutt 2001 hadde tidligere i turneringen tidvis spilt glimrende fotball, så det var et lag de fleste fryktet.

Allikevel ble finalen jevnspilt og kampen sto lenge og vippet på resultatet 2-1 til Røa i andre omgang. Ved uavgjort var regelen at det laget som scoret sist i kampen ville vinne finalen. Nordstrand hadde to kjempesjanser et stykke ut i andre omgang, men marginene var dessverre ikke på vår side i denne kampen. Kampen endte til slutt 1-4.

Oppsummert: En uforglemmelig helg for begge lagene våre. Vi hadde strålende flott vær, fantastisk innsats av begge våre lag og prikken over i’en; en fantastisk imponerende finaleplass til våre Nordstrands gutter. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Og klubben gratulerer med fantastisk innsats,
det er gøy å se hvor godt det gror i rekkene!