Serien er i gang

NIF 1 på bortebane mot Grüner

Serien er i gang

Grüner – Norstrand 5-2.
Sesongstart og aller første nierkamp for Nordstrand 1 (med unntak av internoppgjøret forrige uke). Overgangen fra sjuer er stor, ikke minst på grunn av større bane, innføring av offside, nye posisjoner på banen - og mye mer pirkete dømming.

Den første smaken av nierfotball ble likevel en positiv opplevelse. Jentene våre bidro til å skape en sjanserik kamp mot hjemmelaget Grüner, og selv om det endte med tremålstap, så sto det 2-2 til pause.

Vertene scoret først, etter at NIF mistet ballen på midtbanen. NIF-jentene lot seg derimot ikke knekke av det, og utlignet etter et angrep som oste av kreativitet, besluttsomhet, og selvtillit.

Grüner svarte på nytt, og gikk opp i ledelsen på ny etter at NIF ikke fikk ballen ut av egen sone etter utspill fra keeper. Med høyere press-sone og større bane, ble det kjapt tydelig at utspill bakfra er noe vi må øve mer på. Her er det gjentagende fare for å bli hardt straffet.

Nok en gang utlignet vi, denne gang etter et flott gjennomspill bakfra. Korteste vei til mål er ofte rett fram, og begge våre scoringer kom etter tempo i lengderetningen.

På stillingen 2-2, godt ut i første omgang, tilrev NIF seg et lite overtak. Våre jenter skapte flere gode sjanser, og hadde blant annet et skudd i krysstanga etter et frispark vi fikk etter et tilbakespill til keeper. I det hele tatt skal vi bare venne oss til at dommerne kommer til å bli ivrigere til å blåse i fløyta i år.

I denne kampen opplevde vi attpåtil en uoffisiell verdensrekord: Dommeren blåste fire (4) ganger på rad for feil innkast (to på hvert lag), så nå håper vi at jentene – en gang for alle – har lært at begge beina måååå være plantet i bakken når de tar innkast.

2-2 til pause ga håp om nye framganger i andre omgang, ikke minst etter alt NIF-jentene skapte mot slutten av førsteomgangen. I stedet gikk hjemmelaget opp i ledelsen for tredje gang i kampen, etter en scoring som vi – med våre NIF-øyne – mente var en klar offside.

På 2-4-målet ble vi for andre gang i kampen straffet for at vi ikke kom oss oppover i banen etter utspill bakfra. Hjemmelaget var i det hele tatt inne i en god periode nå, og skapte flere gode muligheter.

Vi klarte ikke å skape like mye som i første omgang, men kom til noen halvsjanser etter pause. Kampen virket å ebbe ut på 2-4, men på kampens aller siste spark på ballen, så pynta vertene på resultatet til 2-5. Nok en gang ble det kostbart å ikke komme seg ut av egen sone etter utspill fra keeper. Klarer vi å finne en kur mot det, så luker vi også bort en del baklengsmål.

I sum ble det uansett en oppmuntrende sesongstart, og jentene gleder seg allerede til å prøve igjen.