Niffo er godt i gang med det nye året

Publisert 25.01.2019 kl.17.44

De fleste barna som startet i høst har fortsatt, og nye barn kommer stadig til. Her er en liten statusrapport fra Niffo-gjengen.

Niffo er godt i gang med det nye året

Barn fra syv skoler
Vi har nå barn fra følgende skoler: Munkerud, Nordseter, Nordstrand, Ljan, Steinerskolen, Lambertseter og Nedre Bekkelaget. Barna på de nærmeste skolene kommer hit til fots på egenhånd eller blir hentet. På skolene lengst unna blir de hentet med bil.

Maten er populær
Når barna kommer hit er de veldig sultne. Da er de heldige som får variert, og som oftes varm, mat i Storstua. Følg med på Niffo på hjemmesiden angående menyen. Ta med matpakke hvis dere vet at barna ikke spiser dagens rett.

Håndballtreningen
Jeanette med sine faste trenere, Julie og Hans Petter, har god kontroll på at det sportslige blir ivaretatt på en god måte. Mange velger håndball, og det er 40 barn på håndballen både tirsdager og torsdager. Det er varierte økter med innlæring av grunnferdigheter.

Fotballtreningen
Selv om det er vinter er det veldig fint å trene fotball ute. Vi har undervarme, men korter ned tiden eller avholder trening i hallen hvis det er for kaldt, eller det er for dårlige forhold ute. Opplegget planlegges for perioder på 4-5 uker, med ulike temaer de forskjellige ukedagene. Dette for at temaene skal bli kjent, slik at vi kan se fremgang over tid. Madeleine, som klubbens jenteansvarlig, har ansvaret for opplegget.

Det er stort sett faste trenere: A-lagsspillerne Markus, Petter, Sindre og Foad, Ola fra A-lagstrenerteamet og juniorspillerne Anders, David og Michael.

niffo_fotball_2019

Basistrening
Basistreningen ledes av Victoria, og det er stort sett faste trenere tilknyttet gruppene. Det er tre stasjoner:

TURN: Barna har vist stor fremgang, og det er populært å bli tatt tiden på i en fast runde vi setter opp. Vi skal kjøpe mer utstyr for å bygge på det vi er i gang med.

FRILEK: Stasjonen ivaretar krav til vår type virksomhet som aktivitetsskole, som sier at barn skal lære gjennom frilek. Hverdagen til barna består ellers av mye organisert aktivitet, så her tilrettelegges det for at barna selv skal organisere aktiviteten. Mål for aktiviteten er kreativitet og samarbeid.

MENTAL TRENING: Da vi startet opp hadde mange problemer med å konsentrere seg og roe seg ned. Nå hender det at noen sovner.😊

Fredagene
Fredagen er populær. Da er barna inne i hallen hvor de har det gøy med ballek og høy aktivitet. Vi har også på musikk. Støynivået er litt høyt for undertegnede, men unge trenere og barn tåler det og setter tydeligvis pris på det.

Leken og det uorganiserte
Forskning og vår erfaring er at barn lærer mye gjennom lek, og at de bygger en fysisk plattform for fremtiden. Dette får barna på Niffo. Er de slitne, eller ikke helt i form, er det rom for å slappe av her også. Vi viser til viktig artikkel; https://nordstrand-if.no/niffo/barn-bor-vere-i-mye-fysisk-aktivitet

Kanonball, lekser eller avslapping
Etter treningen er det veldig populært med kanonball/stikkball i basisrommet. Mange spurter ned for å komme i gang, og de vil ikke bli hentet.

Det er også noen som velger leksehjelp. Der er det stille og rolig, og mulig å gjøre det de ønsker av skolearbeid. Andre sitter og tegner og slapper av etter en lang dag.

Lurer dere på noe?
Spør oss gjerne om råd i forhold til barna deres og hva som er lurt mht. aktivitet. Vi sitter på mye kompetanse, og er nå godt kjent med barna som går her.

Til slutt en uttalelse fra årgangsansvarlig på fotball gutter 2010 – Jørgen Dønnum, noe som bekrefter det vi legger opp til:

"Niffo har blitt en viktig sosial og sportslig utviklingsarena for våre 2010-gutter. Niffo har klart å kombinere et lavterskeltilbud med et tilrettelagt fotballfaglig opplegg, noe vi ser har resultert i ekstra fremgang og utvikling for våre spillere".

Med vennlig hilsen
Gunnar Flaten