NIF 2-1 KFUM i OBOS cup

Sist oppdatert 01.10.2014 kl.16.44

(NIF 2-1 KFUM) Juniorgutta videre i oslomesterskapet (Obos cup) etter en sterk seier over KFUM!

NIF 2-1 KFUM i OBOS cup

NIF-KFUM Oslomesterskapet

Med sol, sommer og godt over tyve grader var rammen lagt for lokaloppgjør på Niffen. Kampene mot KFUM er alltid litt ekstra prestisjefylte etter som mange av gutta kjenner hverandre og på grunn av den geografiske nærheten mellom klubbene. Jr.1 hadde satt standarden mot KFUM1 med en 7-2 seier på torsdag var det nå klart for at KFUM og Nordstrands neste beste skulle kjempe om videre avansement i Oslomesterskapet.

KFUM startet kampen best og var farlig frempå ved et par anledninger. Våre gutter derimot trengte en 10-12 minutter på å “våkne” denne lørdagen, men når vi først kom i gang så var det vi som tok over kampen. Etter et angrep nedover på venstreflanke ender ballen tilslutt opp hos Ibou Cisse på 12-13 meter midt forran mål og han setter ballen kontant ned i høyre hjørnet, men dommeren har sett noe vi andre ikke fikk med oss og har dømt frispark til KFUM. Vi gir oss ikke av den grunn, men fortsetter å kjøre på med angrep. Det ender med at ett skudd blir blokkert av en KFUM spiller og ballen detter ned hos Thomas Bautz som setter ballen kontant i mål, men nok en gang velger dommeren å underkjenne målet ettersom han mener Bautz var i offside da skuddet gikk. Dette synes både coach Nyhus og lagleder Steinar “Hawkeye” Jørgensen så ut som en tvilsom avgjørelse, men velger å la tvilen komme dommeren tilgode.

På forsøk nummer 3 derimot var det ingenting som kunne stoppe Nordstrands gutter! Daniel Aarstein, som spilte en litt uvant rolle i dag på høyre backen, finner seg i en presset situasjon på egen halvdel og velger å klarere i retning Cisse på topp. Det lønner seg ettersom Cisse bruker farten sin og er først på ballen, tar den med seg, og setter den kontant i målet bak en sjanseløs KFUM keeper. Nordstrand har på dette tidspunktet festet et grep om kampen og spiller god fotball både defensivt og fremover på banen.

Noen minutter senere dukker Pål Maaseng opp på midtbanen, snapper ballen og sender avgårde en utsøkt, millimeterpresis stikker til Ibou Cisse. Han gjør som sist å setter ballen iskaldt ned i hjørnet, 2-0 til Nordstrand er et faktum! Nordstrand går til pause på stillingen 2-0!

Drama på Niffen

Noen små justeringer gjøres i pausen og vi går utpå i andre omgang for å fortsette å styre kampen. Det fungerer fint helt frem til rundt 10 min. ut i omgangen hvor det oppstår en duell på midtbanen hvor en KFUM spiller blir litt vel glad i Nordstrands Jonas Fagermoen og ender opp med å skalle i han bakfra. Jonas slår ut med armene i det som ser ut som en naturlig reaksjon for å beskytte seg. Dommeren derimot tolker situasjonen dit hen at de ikke skallet, men at Fagermoen med overlegg setter albuen i hodet på KFUM spilleren og viser det røde kortet!

Den komfortable 2-0 ledelsen blir fort omgjort til ett svett resultat å forsvare de resterende 35 minuttene med 10 mann, uten kaptein og midtbane general Fagermoen. Nordstrand legger om til en 4-4-1 formasjon og alle mann blir nødt til å legge ned en enorm jobb for å ri av stormen. For KFUM får nye krefter etter utvisningen og tar, naturlig nok, over styringen i kampen. De første 10-15 min. etter utvisningen er det et jevnt trykk mot Nordstrands mål og det ender tilslutt med et mål for KFUM etter en lang ball i bakrom hvor vi feilberegner litt og KFUMs spiss ender opp alene med Thomas Tveitstøl. KFUM setter også en ball til i nettet fra retur etter et skudd på Tveitstøl, men målet underkjennes da dommeren mener KFUMs spiller er i offside.

Våre gutter utviser stor innsatsvilje og mental tøffhet ettersom vi klarer å heve oss dithen at vi matcher KFUM med kun 10 mann på banen. Utover i omgangen er det Nordstrand som skaper de største sjansene og burde ha satt 3-1 etter flere kjempe muligheter på dødball og kontringer. KFUM legger om til en 3-backs linje og kaster folk i angrep i ett desperat forsøk på å få utligningen, men vi vinner alt av dueller og Sondre Bjørdal og Johannes Nystøyl rydder opp  gjentatte ganger i midtforsvaret. Og når dommeren tilslutt blåser av kampen kan Nordstrand slippe jubelen løs sammen med ett tyvetalls tilskuere.

Nordstrand møter Oppegård i neste runde av OBOS cup som slo Helset intet mindre enn 9-0! Nordstrand 2 har Oppgård i sin avdeling av Jr. 2.div.

Mål:

Ibou Cisse x2