Nye trenere for J99 og utkast til sportslig opplegg sesongen 2015/16

Publisert 09.05.2015 kl.8.54

Nye trenere for J99 og utkast til sportslig opplegg sesongen 2015/16

Etter en tids søken har Sportslig Utvalg (SU) engasjert nye trenere for J99, og kommet godt i gang med det sportslige opplegget for sesongen 2015/16.

Vi er ikke sikre på hvor mange av J99 som ønsker å fortsette med å spille håndball, men håper og tror at nedenstående opplegg bør kunne treffe både de som ønsker å bli «best mulig», samtidig som vi skal fortsette med et sportslig tilbud til de som ønsker å trene noe mindre, men fortsatt være i håndballmiljøet. Om det skulle være noen tvil - «flest mulig» med videre gjelder fortsatt.

I hovedtrekk ser vi for oss følgende sportslige opplegg:

• En satsingsgruppe mot Bring serien bestående av de J99 spillerne som ønsker å legge ned tilstrekkelig innsats, supplert med de J00 spillerne som kvalifiserer for laget. Dette innebærer at Nordstrand vil stille med de spillerne fra J99 og J00 som ønsker å trene for å bli «best mulig». Bring stallen vil være på 15-20 spillere. I kommende sesong vil regionserien på høsten fungere som kvalifisering til Bring, og avhengig av hvilke J99 lag som kvalifiserer seg, vil Bring serien etter jul kunne innebære en del turer for laget.
  • De J99 spillere som ønsker å trene noe mindre vil trene noe sammen med Bring gruppen og noe sammen med jenter 00 gruppen.
  • J99 lag 2 vil spille normalt seriespill på nivå 2, som i år.
  • Både J99 lag 1 og 2 vil delta på cuper som før. Det er for tidlig å si hvilke cuper vi vil være med på neste sesong. Dette må vi komme tilbake til etter sommerferien, men det er allerede klart at vi vil delta i NIF’s egen Hummel cup.
  • Det er for tidlig å si hvor mange treninger de to J99 treningsgruppene og J00 får sammen og hver for seg. En foreløpig skisse vil være som følger:
    1. J99 vil ha en fellestrening for lag 1 og 2.
    2. J99 lag 2 vil ha en fellestrening med J00
    3. Bring laget vil ha ytterligere fellestreninger og egentrening. Hvor ofte må vi komme tilbake til, men det må påregnes at det er trening de fleste ukedager og helger hvor det ikke er kamp. Med andre ord ikke så stor forskjell fra hvordan det sportslige opplegget har vært i år.
    4. Det vil bli etablert et tilrettelagt hospiteringssamarbeid med Junior Elite, slik at spillere med ønsker og behov for utvidede sportslige utfordringer skal få maksimale muligheter.

Ny hovedtrener for j99 gruppen blir Tor Edvin Helland, og han vil ha med seg Susann Goksør Bjerkrheim, Jørgen og engasjerte foreldre som hjelpetrenere. I tillegg vil som tidligere foreldregruppen bidra aktivt i kondisjons- eller styrketreningen ved behov.

Tor Edvin og Susann innehar «et hav» av landskamper og håndballkompetanse. De vet hva som skal til, og bør gi et solid fundament for videre satsning for de av jentene som ønsker å lære mer håndball og utvikle seg som spillere. Gitte er mammaen til Amalie. Hun har lang erfaring som spiller og trener fra Oppsal, og har allerede bistått Jørgen i en overgangsfase. Vi ønsker nye trenere velkommenJ.

Treningsgruppe 2 vil også få et solid tilbud når de trener med J00. Disse treningene ledes av dagens J00-trenerteam Olav Lydersen og Øyvind Jensrud, støttet av Jørn Rune Andersen (ny G99 trener). Alle trenere med solid håndballerfaring. Øyvind og Olav har begge vokst opp med å spille for Nordstrand og kjenner klubben meget godt.

Jørgen vil også være med videre som assistent trener og kontinuitetsbærer både for gruppe/lag 1 og 2. Dermed vil våre keepere fortsette å få en god oppfølging fremover. Jørgen vil være primær lagleder for J99 lag 2, men vil også være en sentral del av Bring gruppen.

Det endelige opplegget vil tilpasses tilbakemeldinger og ønsker fra spillergruppen, samtidig som en del praktiske ting må på plass. Noen av disse er beskrevet nedenfor. Vi velger uansett å gå ut med foreløpig informasjon nå da vi vet at trenersituasjonen fremover er viktig for motivasjonen for jentene. Tor Edvin og Susan vil fremover være tilstede på en del av treningene slik at begge parter kan bli kjent med hverandre. En del av spillerne fra J00 vil også være med på J99 treninger frem til sommeren. Dette vil være nødvendig for å bygge en god lagfølelse mot videre satsning på Bring serien og den kombinerte treningsgruppen for J99 og J00 neste sesong.

Andre faktorer som spiller inn:

• J00 laget vil spille i 00-serien, samtidig som disse jentene vil kunne danne back up ved behov på J99 lag 2.
  • Bring laget har prioritet, men det vil være fleksibilitet og dynamikk mellom trenings- og kamp gruppen.
  • Vi vil jobbe for å legge 2 treninger i uken på parallelle baner i Bjørnholt hallen. Dette vil gi stor fleksibilitet mellom gruppene, og sikre fortsatt enhetlig sosial tilhørighet for hele 99 gjengen.
  • Størrelsen på Bring troppen og konkret opplegg vil avhenge av spillergruppens tilslutning, spesielt fra J00. Behovet for separate treninger mellom J99 lag 2 og J00 må avklares.

Forutsetningene for at dette skal bli et bra tilbud både for bredde og topp bør være tilstede.

Med hilsen SU ved

Øyvind M. Jensrud