Publisert 19.03.2020 kl.16.17

Håndballdamene har gjort en fenomenal sesong. I dag ble det klart at opprykket til 1. divisjon er sikret

Foto: Lars Petter Østlie & Paul Fekjær

Nordstrand tilbake i 1. divisjon!

Alt det harde arbeidet både før sesong og underveis har gitt resultater for våre håndballdamer. Neste sesong er de tilbake i 1. divisjon! Vi spoler tilbake noen måneder og tar et tilbakeblikk på den fantastiske sesongen de har lagt ned.

Til juleferien stod jentene med hele 20 av 20 poeng, ubeseiret og på toppen av tabellen. Et godt grunnlag var lagt for at siste del av sesongen kunne bli veldig morsom.
Hovedtrener Jeanette Røhmer oppsummerer: Vi startet med en 10-målsseier over Haslum i første kamp etter julepausen og jentene så ut til å fortsette der de slapp før jul. Neste kamp var mot Oslo-Studentene og vi gikk på vårt aller første poengtap denne sesongen. Dette ble en ordentlig slitekamp, hvor vi lå under helt til det var et par minutter igjen av kampen. Vi fikk imidlertid stjålet med oss et viktig uavgjortresultat.
Vi valgte å se ganske realistisk på dette. Ideen om å skulle gå igjennom en hel sesong uten noen «svarte» dager og svingninger i prestasjonene, er ganske utenkelig. Så med et poeng med fra den kampen var det bare å kjempe på videre – for å vise resten at vi kan heve hos etter et mindre godt resultat.

De neste to kampene viste jentene hva de er laget av. Vi slo tilbake med to solide seiere; mot Aker Topphåndball 2 på hjemmebane og Junkern på bortebane. Tromsø, Skreia, LFH09 og Haslum 2 måtte deretter i tur og orden ta til takke med 0 poeng etter møte med oss.
Etter Haslumkampen rådet det en miks av følelser i garderoben. Vi vant, men følte på en mindre god prestasjon og prøvde likevel å glede oss over at kvalikkplassen var sikret! Målet vi hadde jobbet for hele sesongen var endelig nådd.
Neste fokus var da å sikre seriegullet – i en kamp mange av oss hadde sett frem til. Nemlig å få Storhamar på besøk på hjemmebane. Så langt kom vi aldri. Koronasituasjonen i Norge utviklet seg og all håndball ble stoppet.

Hva skulle nå skje? Får vi rykke opp? Blir hele sesongen annullert? Flere spørsmål enn svar.
Frem til i dag.
Vi er klare for 1. divisjon sesongen 2020/2021!

Selv om opprykket ble mottatt på en litt annen måte enn hva vi hadde sett for oss, skal ingen ta fra oss den jobben jentene har lagt ned fra mai 2019 og frem til mars 2020. Laget har vært solide jevnt over – med naturlige svingninger. Vi er det eneste laget i de 3 øverste avdelingene som ikke har tapt en eneste kamp. Vi har også to jenter inne på topp 5 på toppscorerlista i vår avdeling. På 2. plass Hanne Aasgaard med 104 mål og på 4. plass Nora Asbjørnsen med 96 mål.

Kamper spilt: 18
Seiere: 17
Uavgjort: 1
Tap: 0
Poeng: 35
Målforskjell: 536-386

Champangesprutingen i garderoben og seiersfesten får vi ta på et senere tidspunkt. Nå får vi glede oss over at Nordstrand har tatt turen tilbake i 1. divisjon og starte jobben med å bygge et bærekraftig lag inn mot neste sesong. Vi håper Nordstrandsfolket allerede gleder seg mot neste sesongs eventyr sammen med oss. Vi vil også benytte anledningen til å takke Skullerud Park og øvrige sponsorer og støttespillere!

Ta vare på hverandre!