Tap for Vålerenga - men klare for seriefinale

Publisert 28.09.2018 kl.11.19

(Vålerenga-Nordstrand 3-2) Junior Elite tapte fortjent på Intility, men skal spille om Interkrets-seieren i siste kamp mot Stabæk.

Tap for Vålerenga - men klare for seriefinale
Både cupdramaet i Molde og uka etterpå tappet Junior Elite for krefter. Men selv om de aldri kom opp på nivå mot Vålerenga, kan de avgjøre i siste kamp hjemme på Niffen.

Ett poeng på Intilily i går hadde sikret seieren i Interkrets A for Junior Elite. Men hjemmelaget var best kampen igjennom.

Likevel ligger alt i føttene på våre gutter, når de torsdag 13. oktober tar i mot Stabæk på Niffen.

Får de poeng der, har Nordstrand vunnet Interkrets A. Som dårligst blir de nummer 2 bak gårsdagens motstander. Uansett den beste prestasjon av et juniorlag i Nordstrands historie.

Det var et Junior Elite som virkelig gikk i kjelleren og prøvde, og kjempet til siste slutt for å få med seg noe fra Vålerengas storstue. Men det var et slitent lag, både fysisk og mentalt, som måtte se at Vålerenga vant fortjent.

Noen gutter kom opp på nivå, men det var også noen som ikke klarte det. Både cupkampen i Molde og diverse kamper for andre lag i klubben den siste lille uka, hadde tappet for mange krefter. Og både småskader på spillere som spilte, og skader som ikke lot seg reparere til dette oppgjøret, bidro også til en prestasjon under pari.

Hjemmelaget fikk for lett spillerom og spesielt i starten av oppgjøret altfor lett tilgang til avslutninger mot Vemund Gulbrandsen. Dermed var det 2-0 omtrent før matchen hadde startet. 1-0 kom etter 5 minutter på direkte frispark, 2-0 etter 10 på et ballmist og manglende ork og balanse i Nordstrand-forsvaret.

Gutta skal ha stor ros for å kjempe seg tilbake i kampen. En stor skåring av banens yngste aktør, Bjørn Martin Kristensen, var viktig for trua. Dessverre var Nordstrand-forsvaret igjen i det gavmilde hjørnet to minutter før hvilen, og dermed tok lagene pause på 3-1. Meget fortjent må vi innrømme.

Etter pause ga gutta alt, Vemund tok fram noen riktig gode redninger da det var som viktigst, og etter et kvarter i andre omgang kriget gutta inn 2-3. Christian Njøten var gutten som fikk sparket ballen over streken etter et hjørnespark.

Nordstrand fikk sine muligheter, blant annet kunne det godt vært blåst et straffespark for hands i Vålerenga-feltet mot slutten, men det skal sies at det var mer vilje enn godt spill i Nordstrand-laget denne kvelden, og sjansestatistikken gikk nok i all respekt i hjemmelagets favør.

Det er spillefri i Interkrets A neste uke. Oppholdet vil gjøre de hvite og blå godt. Nå gjelder det å få hvilt litt, deretter trent godt, og samtidig bidra i A-lagets opprykkskamp og Jr2 sin nedrykkskamp. Og så er vi klare for en avslutning vi ikke hadde trodd på da sesongen startet.

13. oktober møtes Nordstrand og Stabæk på Niffen.

Gjestene blir nummer 2 eller 3.

Samtidig møtes erkerivalene LSK og Vålerenga på Lillestrøm.

Og dersom Nordstrand enten tar poeng selv, eller LSK tar poeng fra Vålerenga, vil førstelassen 2018 overraskende havne hos oss til odel og eie for all framtid.