Flott sølv i Norway Cup 2017

Publisert 06.08.2017 kl.20.37

Noen av trenerne for Nordstrands gutter 13 satte for tre år siden som langsiktig målsetning å vinne Norway Cup i 2017. Skulle vi lykkes på første forsøk?

Flott sølv i Norway Cup 2017

Forsiktig start
Guttene åpnet forsiktig i turneringen med å spille 3-3 mot Frigg. Dette bekymret oss ikke da det ble sløst voldsomt med sjanser (kampen var feilaktig satt opp med 7’er mål og ikke 11`er mål) og dessuten åpner alle storlag forsiktig. Deretter ble det store seiere i gruppespillet. Nordstrand vant gruppen med hele 28-5 i målforskjell og bla. Kongsvinger ble slått med 5-1 og sendt til B-sluttspillet (hvor de gikk til finalen).

En lang dag med potensielt mange finalekamper
Siden vi var 5 lag i puljen vår gikk guttene rett til 1/16 dels finale. Der ventet Eidsvåg IF på en humpete bane på Valle. Vi åpnet kampen forsiktig, men etter hvert rant målene inn, og vi stoppet ikke før det stod 7-0!

I 1/8 dels finalen ventet Roterud på en stor bane på Furuset. Vi har sett Roterud fra Arvika Cup og vi visste at de hadde flere gode spillere bla. en god sentral midtbane og en voldsomt hurtig høyrekant som også er på kretslaget i Hedmark. Det ble lagt egen taktikk for å stopp de to. Det virket…, etter 4 minutter stod det 3-0! Pauseresultat 6-0. Vi var videre i sluttspillet. Alle spillerne fikk rikelig med spilletid og i hele andre omgang trillet vi ball uten å ha som mål å score flere, men kun spare krefter.  Vi visste at dagen ville bli tøff. 1/8 dels finale, kvartfinale og semifinale var satt opp på samme dag.

I kvartfinalen ventet Rival fra Molde. Vi forventet hard motstand men åpnet kampen godt og ledet 2-0 til pause. Sjansestatistikken viste vel 12-1 til pause og vi følte at dette var komfortabelt. Ut av ingenting fikk Rival utligning og spenning i kampen igjen. Vi fortsatt med å skyte ned Rivalmålet men ballen ville ikke inn. Rivalkeeperen stod som en levende vegg og hold deres lag inne i kampen. Helt på slutten fikk vi den forløsende 3-1 scoringen og det var vel fortjent. Sjansestatistikken var noe sånn som 25-3.

I semifinalen knyttet det seg stor spenning til å møte Tiller fra Trondheim. De hadde 37-0 i målforskjell fra gruppespillet, og hadde bla. slått ut Vigør fra Kristiansand. De hadde også valset VIF av banen med hele 4-1 og Åsane med 5-0 i sluttspillet. Guttene gjorde sin beste kamp i turneringen og slo Tiller hele 5-1. Vi snakket med Tillertrenerne etter kampen som var imponert over hvor godt laget vårt var – noe som alltid er hyggelig. De sa at de visste at vi hadde en rask spiss, men ikke at han var så rask. Det er umulig å forsvare seg mot sånt sa de! Gleden var stor og nå var det bare å gjøre klar til finale i Norway Cup.

Klart for finale mot Kolbotn
Dessverre er vi ikke på topp denne dagen. Spillerne har høye skuldre og vi kommer ikke ordentlig i gang med eget spill. Kolbotn scorer to mål på dødball, og vinner 2-1 i en jevn og tett kamp. Først på slutten klarte vi å presse de skikkelig. To eller tre store sjanser hadde vi til å utligne, men ballen ville ikke inn. Mange spørsmål kom selvfølgelig i ettertid. Skulle vi presset høyere i banen? Skulle vi hatt straffe? Var deres andre mål inne? Sånn skal det være og uansett er det bare å gratulere våre gode naboer Kolbotn med seieren. Det var bittert å tape finalen, men vi lærer av dette.

Sander Barbosa ble kåret til finales beste spiller. Vi kommer heller ikke utenom å måtte berømme Daniel Grøndal Strømdahl som spiss! Han scoret hele 33 mål i turneringen!! Rett og slett imponerende!

Se artikkel på noblad.no om Sander og Daniel.

Vi vant sølvet! Vi ble nummer to i verdens største fotballturnering – et meget sterkt resultat! 50-9 i målforskjell! Gratulerer til samtlige spillere og trenere på 2004-årgangen, vi er ETT LAG!

Følgende spillere spilte denne gangen på finalelaget:
Frank Valerius Dahlen
Daniel Granlund Strømdahl