Veterankeeper tilbake i moderklubben

Publisert 02.02.2017 kl.14.06

De siste sesongene har Vegard Holm stått i mål for Bjørndal IF i 3.divisjon, men skal resten av denne sesongen være en del av spillerstallen i NIF, som er på god vei til 2. divisjon.

Veterankeeper tilbake i moderklubben
Vegard Holm (42) returnerer som spiller i NIF for å hjelpe herrelaget med opprykk til 2.divisjon.

Da Espen Haulan Johansen bestemte seg for å legge opp i fjor høst, stod herrelaget igjen med bare én målvakt. Dette medførte en viss bekymring hos hovedtrener Ivar Tryver - hva om Jesper skulle bli syk eller skadet? Svaret på usikkerheten ble å hente Vegard tilbake til moderklubben ut sesongen, så har man i alle fall én målvakt i reserve.

Som keeper for Bjørndal har Vegard vært med på å både vinne og tape mot NIF i seriespill. I årets sesong havnet riktignok Bjørndal og NIF i hver sin avdeling, så lokaloppgjørene i seriespill har derfor uteblitt. Likevel har lagene møttes jevnlig for treningskamper og det var under en av disse at Ivar og Vegard tok beslutningen.

Vegard la opp som aktiv spiller på A-laget til NIF i 1997, men har i mange år vært involvert i håndballen på Nordstrand. Som assistenttrener på G2001, medlem av SU og en av initiativtakerne til NIF Keeperforum har han, i likhet med mange av sine tidligere lagkamerater, funnet veien tilbake til Niffen på ettermiddager og i helgene.

«-Som medlem i SU er jeg meget bevisst mitt ansvar for å legge forholdene til rette for spillerne i klubben. Når herrelaget nå har en strålende mulighet til å rykke opp, og forhåpentligvis kanskje etablere seg i 1.divisjon i løpet av noen få år, mener jeg at alle med hjerte for klubben har et ansvar for å bidra til at det skjer. Enn så lenge er veien noe lengre for damene, men jeg er sikker på at vi som klubb har så mange talenter på både jente- og guttesiden til å ha både et dame- og herrelag i de øverste divisjonene – uten at det skal gå på bekostning av bredden i klubben», sier Vegard.

Han understreker videre at han ikke har ambisjoner på egne vegne i 2.divisjon. «-Nei, dette er bare en midlertidig løsning. Når herrelaget rykker opp, håper jeg laget vil være attraktivt for spillere fra både egne rekker så vel som fra andre klubber. Så kan jeg trå til siden og la unge fremadstormende spillere slippe til.»

Vegard er også brennende engasjert i hvordan Nordstrand kan utvikle seg som håndballklubb fremover, spesielt etter at klubben mistet fotfestet på elitenivå med NHEs konkurs i fjor. Og han er ikke redd for å være nytenkende eller tenne et par brannfakler.

«-Selvfølgelig er det jo ikke til å legge skjul på at vår gode nabo BSK, med sitt herrelag i Eliteserien og sølvvinnere i U20-NM, vil være den klubben mange unge talenter ønsker å søke seg til på guttesiden. Men jeg tror det vil være både plass til, og ikke minst fornuftig, å ha to klubber i tett samarbeid her på høyden fremover. Det tror jeg vil gagne både motivasjonen og utviklingen for yngre spillere i egen klubb og forhåpentligvis også norsk herrehåndball i årene som kommer. At vi kommer tilbake på damesiden, er jeg helt sikker på. Der må vi også tørre å være langsiktige og å bygge sten på sten. Vi må nok innse at å drive elitesatsing er en krevende øvelse, som nok bør organiseres i egen klubb tilsvarende det NHE var.» Og den satsingen bør inkludere både herrene og damene i Nordstrand, slik Vegard ser det.

«-Nå håper jeg Nordstrandspublikummet vil møte opp i hallen og støtte herrelaget på vei til 2. divisjon de siste hjemmekampene. Ikke fordi jeg kanskje blir å se på parketten, men fordi gutta fortjener støtten!» avslutter veteranen med et smil.

Frem til han la opp som aktiv spiller i 1997 har Vegard bare spilt for klubben i hans hjerte, nemlig NIF. Etter noen års fravær var det tidligere NIF-spiller Kjetil Mjøen Larsen som lokket Vegard tilbake i målet, først for Ekeberg HK i 2009, for deretter å spille med tidligere (eldre) NIF- og BSK-spillere i Bjørndal de siste sesongene.

Blant Vegard meritter på banen kan vi nevne noen få:

3. plass i Veteran-NM 2015 (med Bjørndal)

1. plass i Veteran-NM 2012 (med Stabæk)

4. plass i U-VM 1995

4. plass i Jr.EM 1993

Vi ønsker Vegard velkommen tilbake!