Ulvøen Rundt 2024

Publisert 29.08.2024 kl.13.59

Onsdag 21. august gikk årets utgave av Open Water konkurransen «Ulvøen Rundt» av stabelen fra Sydstranda på Ulvøya. Det var meldt vekslende vær, men som så ofte før tittet solen frem akkurat tidsnok til da starten gikk.

Ulvøen Rundt 2024

«Ulvøen Rundt» arrangeres av Nordstrand IF Triathlon i samarbeid med Lambertseter Svømmeklubb, med materiell hjelp fra NIF sin vannsportgruppe, og har en lang historie med oppstart helt tilbake på 1930-tallet. Den moderne utgaven ble startet opp igjen i 2014 og arrangeres i august hvert år.

Årets utgave samlet barn og voksne til dyst, fordelt på to distanser
De yngste svømmerne, de mellom 10 og 13 år, svømte «Sydstrandasprinten», en distanse på ca. 250 meter med vannstart og vending rundt en bøye før de kjempet seg tilbake mot land og avsluttet med et stormløp gjennom målseglet. Med over 30 deltagere, topp innsats og rikelig med publikum var det et flott skue. Deretter var det klart for de tre puljene med deltagere fra 14 år og oppover som skulle ta seg hele veien rundt Ulvøya, en distanse på ca. 2500 m. Starten gikk kl. 18 for den antatt raskeste puljen og de to neste fulgte tett etter med tre minutters mellomrom.

Løypa går motsols rundt Ulvøya og følger store gule bøyer som blir satt ut i anledning stevnet. I år som i fjor var det en lett medvind på vei nordover langs øya, nesten vindstille i solskinnet på nordsiden, før svømmerne møtte motvind og bølger på vei sørover igjen da det begynner å kjennes i musklene. Karakterbyggende med andre ord!

Rett før halvtimen var passert var førstemann på land igjen, og deretter fulgte de som perler på en snor frem til siste deltager kom opp stranden og gjennom målseglet til stormende jubel etter 1 time, 17 minutter og 29 sekunder, godt innenfor grensen på 1 time og 30 min. Gratulerer til alle deltagerne, det er både inspirerende og imponerende å følge dere.

Sikkerheten ivaretatt
Som en viktig del av arrangementet deltar NIF Triathlon og LSVK med sikkerhetspersonell, det vil si utkikk fra kontrollpunkter på land, følgepadlere på SUP eller i kajakk og personell i båt, for å ivareta sikkerheten til svømmerne underveis på runden deres. Man skal ha respekt for å svømme i havet, med de bølger og strømninger som hører med, da er det godt å kunne se opp av vannet og se årvåkne padlere rundt seg. Vi håper og tror det gjør noe med terskelen for å utfordre seg selv, vennegjengen, familien eller kolleger til å delta på «Ulvøen Rundt», gjerne allerede i 2025! Hva med å gi et startnummer i julegave?

Håper å se mange av dere på Sydstranda neste år, vi garanterer at det er verdt det!

En stor takk til Lambertseter Svømmeklubb for godt samarbeid i år igjen, vi gleder oss til neste år. En stor takk går også til NIF Vannsport for lån av utstyr slik at vi kan ivareta sikkerheten for svømmerne.

ulvoenrundt2(3)

ulvoenrundtny