Mange nye jentefotballtrenere

Publisert 17.11.2016 kl.15.11

Antallet trenere på jentefotballen har blitt femdoblet på bare noen få år. Forrige uke var det trenerforum for å legge planene for neste sesong.

Mange nye jentefotballtrenere
Fra trenerforum på Niffen 9. november 2016

Det er nå 30 trenere på jentesiden i klubben. For bare tre år siden var vi seks, sier Madeleine Valø, som jobber som jentekoordinator i klubben. Det sier mye om den økte interessen for jentefotball i Nordstrand IF, men også om foreldre og andre trenere som er villige til å stille opp. Rundt 250 jenter spiller nå fotball i klubben, og vi har i løpet av 2016 fått etablert stabile årganger fra de minste fem-seksåringene og opp til junior. Det er krevende, men også veldig moro at så mange ønsker å bidra.

- Hvorfor er det så viktig å samle alle trenerne? Først og fremst er det viktig å få trenerne til å bli bedre kjent med hverandre, og det er viktig å få inkludert nye trenere. Trenerforumet er også en fin arena for å utveksle erfaringer og dele på kunnskap og kompetanse på tvers av årgangene. De får litt faglig påfyll i løpet av kvelden, og jeg håper samlingen bidrar til å skape trygghet og tilhørighet i klubben.

På trenerforumet nå var det planlegging av 2017 som var hovedtema. Målet er å få alle årgangene til å tenke gjennom neste sesong, hva vil de oppnå av sportslig utvikling og hvordan skal de få det til. Hver årgang ble utfordret på å lage et årshjul og legge planer for treningsopplegget. Så følger vi dette opp på trenerforum til våren.

I år hadde vi bevisst lagt trenerforumet midt i treningstiden til flere av årgangene. Bakgrunnen var at vi ville engasjere de eldste spillerne til å fungere som trenere for de minste. Vi ser at dette er stas, både for de største og for de minste. Når vi ser at de minste jentene løper de store trenerne i møte, vet vi at vi har lykkes med å skape glede ute på treningsfeltet.

fullsizeoutput_49fd.

Tusen takk til juniorjentene som nok en stiller opp for de minste!