Nordstrand - Oslo City 0-4 (0-1)

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

Med 0-7 på de to siste kampene ser det ut til at vi har sprukket totalt. Resultatmessig har det vært tøffe sifre å takle. Bak tallene skjuler det seg mye bra spill og tette matcher. Vi har hatt alt av marginer mot oss, og føler oss snytt!

Nordstrand - Oslo City 0-4 (0-1)
 NIF (4-2-1-3): Børsa-Torstein, Karlsson(Trond-Harald), Ejup, Cheik-Laco, Marius-Jonas(Hæggis)-Vegard, Cato, Jokke(Jørgen)

Tap med fire mål på hjemmebane ser helt hjelpeløst ut. Heldigvis var vi ikke det under oppgjøret på Niffen i går. Det var en jevn tett kvalitetsmatch, der Oslo City unngikk personlige feil, var gode i boksene og vant dermed fortjent. Vi stod for de personlige feilene og ble straffet knallhardt. I tillegg var det en svak kampleder for andre gang på rad, og det var med på å avgjøre til bortelagets fordel.

Innledningen var preget av mange pasninger i begge lag i det flotte høstværet. Oslo City som vanlig med mye fysikk og teknikk. Angrepsrekka virket hvass fra første stund. Vi hadde endret på midtbanen vår og Marius og Laco spilte side om side for første gang. Begge kom godt i gang, som ballvinnere og igangsettere.  De rette rommene blir brukt og vi kobler grep om matchen, det ser lyst ut. Et skudd blir blokkert med hånden, her skulle nok dommeren dømt straffe til NIF. Like etter skyter Cato svakt en ball som triller inn til keeper.

Når vi lykkes med det høye presset er vi gode, det skjer sporadisk. City er gode med ballen og vi må jage hardere enn normalt for å få tak i den.  Jonas i 10’er-rollen tar selvsagt dødballene. En innsvinger blir vunnet at Cheik, i tverrliggeren og over! Cheik og Laco spilte begge mot gamle lagkamerater. Like etter snubler Ejup og spissen stikker igjennom, dårlig avslutning over mål. Det er stillingskrig, to solide gode lag som ønsker spille langs bakken. Venstrekanten til Oslo C viser fart og teknikk og skaper småtrøbbel for.

Så skjer det mye på kort tid. Vegard Silva drar seg innover i banen, slepen på lappen chipper han ballen over forsvaret og på Catos fot, Cato kommer tett innpå keeper og sjansen blir reddet. City kontrer umiddelbart, Vegard med godt returløp, dessverre blir heading hans for løs og spissen banker ballen elegant i nota. Små marginer gjør at vi ligger under i stedet for å være i føringen.

City’s forsvar har stort sett kontroll. Cato blir pakket inn og vi blir litt for baktunge, det blir for få bevegelser bak spissen og få helhjertede løp forbi spissen. City sprekker litt opp på slutten og vi kommer til noen halvsjanser. Spesielt kombinerer høyresiden bra, med få touch og presisjon.

I pausen har vi troen på at vi skal ta alle poengene. Vi er fornøyd med det meste. Noen justeringer og resultatet vil gå vår vei. Ingen bytter og vi er i gang. Nok en omgang innledet av pasningsspill, vakkert det. Jokke løfter seg  etter for mange balltap i første omgang. Fine kombinasjoner sammen med Cheik fra venstreback. Jonas og Marius er også involvert. Cheik er svært nær men nok en gang uten resultat.

Vegard finner Cato nok en gang, men for tredje gang skyter spissen midt på keeper. Her må det scores Cato! Det merkelige i denne matchen var at alle skudd havnet midt på keeper, han slapp knapt å bevege på seg. Selvsagt straffer  City oss umiddelbart, som i første omgang. En lang ball fører til at Ejup og Åke havner i sandwich med den sterke City-spissen, mye trøyeholding av alle involverte og det ender med straffe! Den settes sikkert i goalen. To psyko-goaler for vårt vedkommende. Bedre blir det ikke da Åke triller en ball rett i føttene til bortelaget, 3-0 og game over!

Vi skal ha honnør for å aldri gi opp. Vi prøver og prøver, sjansene oppstår men City er gode og heldige. De tar nok en overgang med tempo og presisjon. En soleklar offside og vi blir satt ut til venstre. Innlegget blir limt opp i krysset, vakker avslutning. Like etter blir vi snytt for straffe når Vegard soleklart blir hektet bakfra, uforståelig at hverken dommer eller linjedommer reagerer!!

Cato får muligheten igjen helt alene med keeper men klarer ikke få kraft på ballen. Det var ikke spissen sin dag, akkurat som i våroppgjøret mot Oslo City. Ti gedigne sjanser brent  på de to matchene mot de blå. Det kunne bikket begge oppgjørene i vår favør. I dag er det litt av årsaken, vi har faktisk flere sjanser enn de.  I tillegg gjør vi feil som vi ikke skal gjøre, og de ikke. Dommeren har vi nevnt, svak opptreden, spesielt på de store avgjørende situasjonene som førte eller ikke førte til mål. Pluss for at han la lista høyt og tillot mye i en fair-spilt match.

Vi har ikke gitt opp å bli nummer to. Vi er fornøyd med mye de to siste matchene. Oslo City er kanskje det beste laget vi har møtt i år. De spiller fotball slik vi ønsker spillet skal være i motsetning til Østfold-lagene som ikke involverer midtbanen i oppbyggende. Vi møter nettopp et slikt lag i den meget vanskelige kampen på elendige Bellevue, kommende lørdag.