Trosvik - Nordstrand 3-0 (0-0)

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

Av en eller annen grunn har Trosvik slått oss i alle tre kampene i år, NM og serie. I de to første matchene underpresterte vi og tapene var velfortjente. I helgens batalje var det kun Nordstrand som stod for det kreative helt til dommerne ødela matchen, dessverre!

Trosvik - Nordstrand 3-0 (0-0)
NIF: Børsa-Cheik, Karlsson, Ejup, Trond-Haris(Laco), Marius, Jonas-Torstein (Jørgen), Cato, Jokke

Ikke før har vi skrytt av kampledelsen i årets tredje divisjon før vi får egg i trynet. Trosvik tok en meget ufortjent seier og har dermed tre på rad mot oss i år, inkludert cupen. Det er smått utrolig, laget sliter og kjemper i bunn mens vi kjemper om 2. plassen. Vi har faktisk ikke tapsdobbel mot noen andre, det vil si at vi har tatt poeng mot alle vi har møtt hjemme og borte i år. Trosvik derimot har blitt et spøkelse for Nordstrand.

Vi kunne ikke vært bedre forberedt, fullt lag og full fokus på egne oppgaver. Vi kom godt ut, tok tak i matchen og Trosvik hang ikke med i svingene. Vår nykomponerte venstreside med Trond som back og Jonas som løper og en fortsatt Jokke på kanten var god og skapte vanskeligheter for hjemmelaget. Gang på gang rullet vi opp og pasningskvaliteten var bedre en på en stund. Cato's skudd blir glimrende reddet av keeper, men allerede da rakk dommeren å markere seg, ingen corner ble gitt selv om ballen ble parert utenfor, jøje då! Like etter klarer den svake linjemannen nærmest Oslo å vinke offside på Cato som starter minst 10 meter onside mot et Trosvik-forsvar som rykker ut, skandale! Som det ble sagt bak oss på benken, "vift på 17. mai"!

Marius blir så rent rett ned av en Trosvik-spiller som har mistet hode og prøver springe rett  gjennom han! Marius blir slått i bakken, en stygg affære. Dommeren gidder så vidt blåse, helt utrolig. Ingen kort, tror heller han ikke fikk noe som helst form for tilsnakk.

Dødballene vår var farlige hver gang og det var utrolig at ikke en av dem gikk rett i goalen. Trosvik klarte ikke spille ball, to trekk og den ble slått bort eller slått langt uten mening. Tydelig et lag uten selvtillit, ikke rart etter ni tap på rad. Vi finner ikke nøkkelen foran mål og det ebber ut med 0-0. I pausen må vi sette oss ned ute på banen, ikke finnes det garderobe eller andre fasiliteter. Gunnar må gå langt for å hente vann og rekker dermed ikke tilbake før dommerne setter i gang matchen. Dommerne kom fra et skogholdt på andre siden av banen og var ikke tilsnakkende før kampen plutselig ble satt igang etter seks minutter pause ....

Vi har satt inn Jørgen for Torstein og dette gis beskjed om så snart han er tilbake. Da blir det gult til Jørgen, utskjelling fra dommeren og den arrogante dommeren truer med å sende Gunnar opp på tribunen (les hau'en bak benken) der han har stått hele kampen. Ging har advart oss mot denslags dømming i Østfold hele sesong, typisk kommer det fra lagledere. Merkelig nok ble det skiftet dommer to dager i forveien for denne kampen.

Verre skal det bli, vi dedikerer denne kamprapporten til den sortkledde. Når vi ikke får sjansen til å si noe til den ubrukelige der og da eller etter kampen av frykt for maktmisbruk og kort, har vi ikke noe annet valg enn å bruke dette forumet. Jokke får nesten sparket av seg hodet. Det ble spurt om det var vanlig praksis med den sparkhøyden, da fikk vi beskjed om å holde kjeft eller komme oss bort fra benken.

Så skjer det utenkelige i kampbildet, Trond snubler på ballen, Trosvik pelmer en ball opp, en spiller i flere meter offside kommer alene med Børsa og scorer etter klabb og babb, vanvittig! Ikke nok med det, like etter får de nok en scoring, også etter en omdiskutert situasjon. Vinkeren på sida har visst slitt ut armen under flaggingen i første omgang. Vi føler oss veldig urettferdig behandlet og det blir ikke bedre når dommeren gjør de rareste ting. Debutant Laco blir holdt i trøya i over 5 sekund under skjerming av ballen, til slutt blir han nesten avkledd drakta oppetter ryggen. Den sortkledde dømmer like godt andre veien. Det samme gjentar seg for Laco i neste duell. Skulle nesten tro det var noe personlig. Vi forstår da at dette blir umulig, samme hva vi gjør.

Vi gambler likevel, halve laget i angrep. Det åpner helt opp og Trosvik kommer selvsagt til sjansen samtidig som vi også får våres. Mot slutten har vi nok ballen i nota, Trond slegger inn og ballen ser ut til å være inn men ingen reasksjon av dagens slette dommer. Det vil seg ikke for oss og vi føler oss ranet ettersom vi hadde full kontroll frem til dommer og linjemann avgjør mot oss og for Trosvik. Hjemmelaget spiller en fotball som vi ikke ser opp til, men det er deres valg. De er sikkert ikke så opptatt av stort annet en poengene som kom i krisen. Vi ønsker de lykke til videre.

En sutrete kamprapport vil mange si, skyld ikke på dommeren, skyld på dere selv. Dommerne har som sagt fått ros, når de fortjener det. Dette var grusomt kampleder. Ekstra bittert å tape i en så vikttig kamp der vi er klart best og har full kontroll. Nå er vi ute av gullkampen. Men vi kan ikke være skuffet av den grunn. Ingen hadde ventet at vi skulle henge med i jaget om opprykk. Nå skal vi nullstille oss og prøve bli nummer to, få skikk på pasningsspill og samhandling og bedre underholdningsverdien. Da kan vi være fornøyde med sesongen, den er langt fra over!