Østsiden - Nordstrand 2-0 (1-0)

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

Nok en svak match av herrelaget til Nordstrand. Vi er ikke på høyden og taper fortjent 2-0 mot tabellrival Østsiden. Drama på tampen!

Østsiden - Nordstrand 2-0 (1-0)
NIF: Runar-Cheik, Karlsson, Ejup, Trond-Torstein, Marius(Jonas), Vegard(Haris)-Jørgen(Magnus), Cato, Jokke

Vi ble godt mottatt på intime Østssiden Idrettsplass, eget bord med kaffe og lefser for lagledelsen, diverse frukt i garderoben. Den beste verten hittil i årets sesong. Vi beklager selvsagt at det ikke ble servert brus da dere var på besøk hos oss. Rutineglipp og ikke noe vi i lagledelsen hadde kontroll over.

En stor bane med flott dekke, sen sommersol og en motivert gjeng under oppvarming. Tempoet innledningsvis hadde vi problemer med akkurat som mot Drøbak de siste 87. minuttene. Vi blir tatt på senga, løpt i senk, de får overtall mot forsvaret vårt. Vi kommer ikke i press på midtbanen og de får slått inn i bakrommet vårt, uten at vi har tenkt tanken å falle av. Marius, vår kaptein og senator ble skadet etter 4 minutter. Vi så amatørmessig ut de første 20 minuttene dessverre. Det ble med ett mål i perioden. Den femte ballen i bakrommet, mot et stillestående forsvar og alene med keeper lobber Hegre i mål. Det blir enkelt ettersom Runar sklir i det han kommer ut og dermed et stort åpent mål.

Når vi klarer å løfte ballen opp på fremste tredjedel, misser vi på kantene. Dels på grunn av dårlig støtte av indreløpere og backer, men også på grunn av vanskelige valg og en dårlig dag teknisk. Innsatsen er det ingen ting å si på, og spesielt Cato gjør manns jobb på topp. Vi kommer ikke til sjanser. Hjemmelaget er gode i førsteforsvarerjobben over hele banen og nekter oss rom. Dette bedre seg de siste 20 minuttene av omgangen, vi får litt bedre tid og har ballen i laget uten å skape det store. Det gjør heller ikke hjemmelaget som nå blir løpende mye etter ballen.

I pausen gjør vi om til 4-2-4 og målet var å skape et trykk mot Østsiden-målet. Dette uteble helt, vi klarte ikke slå langt nok når dette kreves. Dette har vi også sett tidligere i sesongen. Vi har en krevende småspill-still og det er vanskelig å legge om når vi må. Banen var mere humpete enn den så ut, og vi slet med presisjonen utover i andre omgang.

Under hele kampen var det enorm «bæljing» fra benken til hjemmelaget, ni straffer følte de seg visst snytt for. Latterlig! Ikke en eneste situasjon som tilsvarte noe som helst. Ikke før vår egen Trond Ingebretsen ble meid ned foran vår egen benk. Dommer får ikke med seg situasjonen (sier han i ettertid). Den umyndige linjemannen ser men klarer ikke tolke. Det ender med at Trond blir utvist og at slakteren fra Øssia får gult. Trond fordi han satte frem brystkassa da spilleren som sparket ham ned, bevisst søkte kontakt rett etterpå. Har aldri sett en spiller gå i bakken av en brystkasse, men Trond’s er stor da J. Like etter handser en av hjemmelagets stoppere når Magnus hadde vært alene gjennom, klart rødt det og, men det ble ikke utdelt noe som helst, merkelig svakt!

Dommeren dømte bra frem til disse to situasjonene som kunne endret på resultatet. Det forsvarer ikke at vi spilte så dårlig og skaper så lite i tillegg til at vi gir bort bakrommet vårt ved flere situasjoner og dårlig konsentrasjon. Runar hadde for øvrig en kanonredning i andre omgang, sterkt å reagere så raskt når en er 45 år gammel. De scorer sitt andre mot tampen, game over!

Vi har nå fått straffen vi fryktet for dårlig treningsoppmøte etter ferien, og en smalere tropp. Vi har ikke fått jobbet med å utvikle spillet vårt videre. Midtbanen er ny hver kamp, det er uheldig. Neste kamp mot Holmlia er tre av tre nok en gang ute, sammenliknet med midtbanen vi hadde i vår. Vi har 11 mann tilgjengelig pluss juniorer. Vi trenger noe nytt blod, og tre stykk spillere er aktuelle før overgangsvinduet stenger 1. september. Her bør vi få napp!!!