Borgen - Nordstrand 0-3 (0-1)

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

I en imponerende laginnsats var det Cato som ble den store helten. Spissen scoret like godt alle tre målene i matchen, de to siste chippe-perler av ypperste kvalitet. Mer kommer i løpet av dagen ...

Borgen - Nordstrand 0-3 (0-1)
 NIF: Runar-Espen (Samir), Cheik, Karlsson, Torstein-Haris(Jonas), Trond, Magnus-Jokke, Cato, Jørgen(Børsa!)

Mål: Cato 3

En perfekt ramme på Mobakken Idrettsplass, innledet med ett minutt stillhet for alle de involverte i terrorangrepet på Oslo og på Utøya. Våre tanker gikk spesielt til vår egen Eivind Thoresen. Visekapteinen vår ligger fortsatt på sjukehus etter skadene han fikk under bomben. Eivind var bare 30 meter unna bomben da den gikk av, og vi er veldig lykkelig over at det gikk så bra med NIF-spilleren. Under et besøk tidligere i uken ønsket han seg et hat-trick av spydspissen Cato Vonheim, i kampen mot Borgen. Cato innfridde på imponerende vis!

Det var stekende hett på Mobakken, nærmere 30 grader på gradestokken. Det så ikke ut til å temme arbeidsgløden i Nordstrand-laget. Fra første duell var det topp lagmoral og vilje, imponerende! Begge lag viser evne til å angripe foran et for oss, uvanligt stort publikum, moro! Borgen har hatt en strålende avslutning på vårsesongen, spesielt på hjemmebane, og vi var godt forberedt. Trond crosser til Jokke, som på teknisk vis serverer Cato i boksen. Midtspissen med perfekt nedtak, finte og skudd, men keeper redder mesterlig helt nede ved stolperoten! En av kampens to store prestasjoner.

Borgen slår et par farlige innlegg i boksen mot vår venstreside, farlig men heldigvis for oss, ikke godt nok utnyttet. Espen slår presist gjennom til Cato, nok et følsomt nedtak, men keeper er påpasselig fremme. Cato som ofte bruker litt tid på å få hele det motoriske apparatet til å lystre, var enestående fra første spark i dag. Han herjet med hele forsvarslinjen til Borgen, og viste disiplin til tross for en del usakligheter mot.

Torstein mottar et kast, fosser fremover, finner Cato i boksen som vet hvor målet står. Hjemmelagets gode keeper misser totalt ved denne anledningen og ser ut til å ha såpe på hanskene ider han glipper ballen i mål, 0-1! Vi kan gjenta det, «treff mål, og alt kan skje»!

Etter målet blir vi litt passive og gir fra oss banespillet. Heldigvis prøver de for ofte på ting de ikke kan. De blir for omstendelige og det ser ikke ut til å fungere. Vi har nok med oss selv. Kaptein for dagen (ikke for siste gang) Åke Troja Achilles Karlsson maner til innsats og konsentrasjon. Selv går han i bresjen og vinner det som er i feltet. Det tar litt tid men vi jobber oss inn i matchen og skaper en flott opprulling fra venstre, Haris, Magnus, Jokke og Cato kombinerer men uten sluttresultat. Runar har lite å gjøre og virker å ha full kontroll (det gjør han vel alltidJ). Det siste som skjer i omgangen er at vi skaper et flott angrep, Jørgen avslutter og ballen ser ut til å bli reddet på strek, med hånden, av en utespiller. Den gode dommeren blåser for pause.

Andre omgang starter som den første, med et langskudd av hjemmelaget. Runar redder mesterlig. Borgen har et lite initiativ men viser for dårlige ferdigheter i avgjørende situasjoner. Vi slurver med klareringer og langpasninger, det er stort sett på denne måten Borgen får sine halvsjanser. Så svikter nummer 10 hos Borgen, sitt eget lag, skitprat fører til hans andre gule og dermed rødt og ut! Til tross for 10 mann er det Borgen som har ballen mest, uten å skape noe som helst i de påfølgende minuttene.

Borgen-keeper er tydeligvis glad i Cato, han slipper en ball rett i bena på spissen, et for svakt skudd blir reddet på streken av en forsvarer, Borgen heldige der. Vi tar over kampen. Innlegg på fremste sklir av pannen, brassen til Jokke er også nære. Trond crosser perfekt, innbytter Samir i posisjon for hodestøt, men ingen kommunikasjon og Jokke styrer over. Magnus styrer et perfekt innlegg fra høyre, utenfor, med hodet! Det måtte bare komme en goal. Nok en gang fra Torstein til Cato. Cato vender av seg ryggsekken på fantastisk vis, løper fra forsvaret og chipper over en utrustende keeper med forsvarer hakk i hel, klassescoring!! Like etter stusser Samir, Cato igjennom kontrollert, og nok en gang tyr spissen til teknikken chip, 0-3!!! Nok en vakker scoring og hat-tricket var komplett. Med slik en kontroll kunne vi spare bein og Børsa kom inn som høyrekant! Noen lekkerbiskener rakk den høyreiste fra Ål å vise frem til det avreisende publikum.

Hat-trick kongen!

Hat-trick kongen

Godt innhopp på Samir. Holdt i ballen når vi trengte det og fikk roet ned spillet vårt. Alt for mange pasninger i bakrom var ufølsomme og havnet hos Borgen’s keeper i denne kampen . Samir mestret dette og var med på å snu en dårlig fase. Espen bidro også i sin siste match for denne gang, takk til venstrebacken for iherdig innsats nok en gang, og lykke til i Ørsta. Laginnsatsen som vanlig toppers, og det redder oss når vi mangler så mange med viktige kvaliteter. Cato selvsagt «prime» med hat-trick og topp innsats. Åke som vikarierende kaptein tar tak i laget når det trengs og klarer å spille godt selv, i tillegg, viktig! Sammen med Cheik sørget han for å være god i egen boks, og i samarbeid med Runar holdt de nullen, helt avgjørende for resultatet!