Blødde for drakta i ny seier

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

Etter den første halvdelen var det lite som minnet om drama på Haraløkka. NIF var best i absolutt alt og ledet bare med to mål. Kjapt kombinasjonsspill

Blødde for drakta i ny seier

tok knekken på Bølers organisering. Den andre halvdelen bød på drama. Tidlig Bøler-scoring og håpet tent for vertene. Da Joachim Wøhni ble utvist midtveis i omgangen øynet Bøler muligheten. Overraskende lite ble skapt av hjemmelaget, kun en heading og en ball som gikk gjennom feltet bydde de på. På overtid går både Onkel Jonas og Runar ned for telling. Begge på legevakten nå. Poengene derimot, havnet fortjent i safen på Niffen!

Bøler-NIF 1-2  (0-2) Karlsson og Johan
NIF: Runar-Nico (Andreas), Karlsson (Cheik), Ejup, Jonas-Johan, Trond,
Vegard (Petter) -Jørgen, Cato, Jokke

Taktikken fra kampen mot Holmlia ble endret foran møtet med fysiske Bøler. En helt annen match ventet oss og vi følte oss godt forberedt nok en gang. Inngangen til kampen var kontrollert. Vi åpnet bra og fikk grep over banespillet. Bøler var mindre aggressive i presset en vi hadde trodd på forhånd og vi fikk plass til å sette opp konstellasjonene våre.

Mye rot i Bøler’s forsvar førte til en gratis corner. Johan, vår svenske serveekspert hadde lovet sin landsfrende Karslsson perfekt levering. Fed-Ex-pasningen ble stanget i mål av Karlsson, for et hodestøt, oppskriftsmessig! Vakrere mål skal en lete lenge etter i kategorien heading. Det ga oss ekstra tenning og vi kjørte over Bøler i denne perioden. Cato kommer alene med keeper men mislykkes. Glimrende fremspill av venstreback Jonas.  Flere sjanser blir produsert. Jørgen crosser til Jokke som header inn i feltet. For en gangs skyld nøler Johan og en “sitter” blir til en “titter” L

Onkel Jonas var “on fire” i denne førsteomgangen. Når han bestemmer seg for å gå på løp, er det ingenting som kan stoppe ham. Spaserte denne gang langs krittet fra egen sekstenmeter og helt inn i motstanders femmeter. Johan på et fantastisk crossløp kunne bare dytte den inn med bredsiden, 2-0! Cato snuser opp mere rot i Bøler’s forsvar. Dessverre stresser spissen og skyter alt for tidlig med keeper på streken. Det svake skuddet triller utenfor.

De siste fem minuttene slipper vi Bøler inn i kampen, men vårt glimrende forsvar rydder elegant opp og vi går til pause med fortjent ledelse. Vi blir enige om å være maks forberedt på det som ventet oss i den andre halvdelen, konsentrasjon i alle ledd. Det så ut til å være glemt allerede etter to minutter. Unødvendig hands ga frispark i farlig posisjon. Innsvinger mellom forsvar og keeper, 1-2. Totalt unødvendig og uprofesjonelt av oss. Null markering og enkel scoring for Bøler. Kampbildet endret, vi må forberede oss på krig og drama.

Heldigvis er de upresise med den lange ballen og lite blir produsert. Vi klarer gi de enkle frispark når spiller er på vei mot egen banehalvdel ute på kantene, det er taktisk meget svakt! Faktisk er det vi som får de største sjansene. Jokke blir fint spilt igjennom men bruker 5 touch i stedet for ett og blir løpt opp. Her hadde det vært nok med et langt og curl i nota Jokke. Like etter er samme person involvert i en situasjon der han blir tatt hardt, for så å hevne sparket med motspark. Rødt kort og vi er ti mann. Vi gjør det vanskelig for oss selv i den andre omgangen. Etter å ha hatt full kontroll, spilt ut Bøler, hatt muligheter til 3-0 er kampbildet dramatisk. 2-1 ledelse på bortebane mot hardtkjempende Bøler og nå med 10 mann. Det verste med å bli 10 mann er at det ødelegger systemet vårt. Vi mister kantene og med det ramler konstellasjonene sammen. Nå blir det mer opp til hver enkelt spiller offensivt.

Cato jobber godt alene på topp, og får faktisk nok en stor mulighet men nok en gang stresser spissen vår. Bakover gjør vi en heroisk kamp. Karlsson og Ejup strålende nok en gang. Derfor er det utrolig synd at vi må bytte ut Karlsson med lyskestrekk. Trond blir flyttet ned fra sin sentrale posisjon hvor han klarte seg bra i kaptein Senators fravær. Nok en gang er gjør Trond en viktig jobb i forsvaret når det trengs. Bøler skaper faktisk bare to store muligheter i løpet av omgangen, en heading, og en ball som lurer seg gjennom hele feltet. På overtid er det duket for klimaks. Jonas og Runar skaller i hop. Begge ender på legevakten etter machen med kuttskader som trener å sys. Begge spiller de siste tre minuttene, fulle av blod og shaky, helter for dagen! Vi tar nok en trepoenger borte i Oslo. Med det topper vi tabellen selv om mange kan få samme poengsum. Likevel veldig moro å være med. Neste kamp går mot ubeseirede FFK 2 på Niffen. Da forventer vi en ramme, og med publikum til stede, kom og støtt oss. Kan minne om at hele 6 av dagens spillere har gått gradene i NIF!