Sesongen 2019 for A-laget

Publisert 30.10.2019 kl.15.20

Sesongen 2019 er ferdigspilt for A-laget. Vi oppsummerer oppturen.

Sesongen 2019 for A-laget
Et ungt og ivrig A-lag var klare for nye utfordringer

Etter den spennende høsten som endte med opprykk i 2018 ble klubben for første gang klar for Norsk Tipping-ligaen. Vi havnet i en tøff, men spennende avdeling med blant andre Eidsvold Turn, Lørenskog, Molde 2 og Sarpsborg 08 2, samt de andre nyopprykkede Oslolagene Årvoll og Rommen. Mediehusene var nådeløse og tippet oss på nedrykk, naturligvis, ettersom tre av fire nyopprykkede lag i snitt rykker rett ned igjen. Heldigvis for alle med Nordstrandshjerte tok de feil.

Steget fra 4. divisjon til 3. divisjon er et av de største i norsk fotball. For å bite fra oss visste vi at vi både måtte trene mer og bedre. Fem økter i uka har vært oppskriften store deler av sesongen. Vi har vært opptatt av kontinuitet og god kultur i spillerstallen. Av den grunn tok vi bare inn noen få spillere og ga heller muligheten til våre lovende fra juniorlaget. Snittalderen på troppen er 22 år og over halvparten har spilt ungdomsfotball i klubben. Dette er unikt på dette nivået og noe vi er veldig stolte av.

Norsk Tipping-ligaen blåste i gang for et spent Nordstrandlag mot Spjelkavik på Niffen. En topp prestasjon og seier i første kamp ga selvtillit. Derfra og ut har sesongen vært en utrolig reise. Laget hevdet seg godt spillemessig på våren, men sleit med å vippe de jevne kampene i vår favør, spesielt på bortebane. De unge herrene har lært å vinne underveis, noe tabellen for de siste 10 kampene viser oss. Der er det bare suverene Eidsvold Turn som har gjort det bedre enn oss.

Spesielt gledelig har engasjementet rundt laget vært både fra små og store i tilknytning klubben. Over ti av spillerne kjenner de små til fra jobb på Niffo, akademi og fotballskoler. Dette har skapt et bånd vi setter stor pris på, og som vi håper kan bidra til inspirasjon.

Nedturene har vært få, men det var utrolig leit da Fouad måtte legge opp etter en ny kneskade. Han vil alltid være velkommen rundt laget.

Et av sesongens høydepunkter var da KFUM gjestet Niffen til cupkamp foran 700 tilskuere. Vi holdt oss godt mot laget fra OBOS-ligaen, og var en miss unna en cupbombe, men måtte til slutt gi tapt på en corner rett før slutt. Andre høydepunkter var storseirene mot Årvoll (8-1) og Træff (7-0).

Etter en sesong med slit, moro, rabona og langskudd endte A-laget på 5. plass med 40 poeng. Kun to lag scorte flere mål, noe som vitner om et offensivt og underholdende lag. Man skal være forsiktig med å trekke frem enkeltspillere, men Markus Woldsund har gjort en kjempesesong og ble nummer to på toppscorerlista i avdelinga med hele 22 mål. I tillegg har han ledet laget som kaptein på en veldig god måte.

VI ønsker å takke alle for en sesong over all forventning og gleder oss allerede til neste!