Lyn slo ned juniorene

Publisert 02.06.2017 kl.14.23

(Nordstrand-Lyn 0-2) Et ballmist med påfølgende straffespark vippet den tette og spennende toppkampen feil vei for juniorlaget.

Lyn slo ned juniorene
Mikkel Breen og Nordstrand-juniorene var gode lenge, men ble til slutt felt av noen marginale, men helt avgjørende situasjoner mot Lyn.

Serieleder Nordstrand og serietoer Lyn utkjempet en kamp på bra nivå, som dessverre for vår del endte med at det er Lyn som er ny serieleder og vi som er blitt serietoer.

Slike kamper avgjøres gjerne av de helt marginale situasjonene. Enten i form av en fantastisk enkeltmannsprestasjon, eller enda oftere av en feil hos motstanderen. Denne gangen var det Nordstrand sin tur til å ha marginene mot seg.

Etter å ha vært gode i 69 minutter og kun sluppet Lyn til en stor sjanse, kom situasjonene som avgjorde matchen. Magnus Høvde mistet ballen på egen halvdel, og Mikkel Breen laget straffespark to sekunder senere. Det straffesparket satte Lyns Haakon Hagen Aase utagbart i mål. Og bare tre minutter senere ble samme Man of the match da et passivt Nordstrand-forsvar lot han avansere og banke ballen i kassa fra ca 18 meter. Også den utagbar for Nordstrand-målvakt Vemund Gulbrandsen.

Et Nordstrand-lag som de første sju nidelene av kampen hadde opptrådt med ro, konsentrasjon og hardt arbeid og malt og malt ble merkbart satt ut av å plutselig ligge under 0-2. I fem-minutters perioden fra 70 til 75 som avgjorde oppgjøret, kom like mange ballmist på egen halvdel som i resten av kampen totalt. De siste 20 ble mer tut og kjør, og ikke av samme kvalitet. Og selv om gutta prøvde, og trenerne la om til 3-4-3, var det ikke samme kvaliteten i spillet, og det ebbet ut med noen nesten-sjanser og borteseier.

Det var surt å ikke få med seg noe. Men dette må bare ristes bort i løpet av den neste uka. Også Nordstrand sitt junior elite-lag må tåle å gå på en smell. Enda mer korrekt; det er nå gutta skal vise hva de er bygget av, og gjennomføre to seriekamper og en spennende 3. runde-kamp i NM på en slik måte at de tar sommer med vissheten om at det er gjennomført en meget bra første halvdel av sesongen.