Klubben innfører Spond Club

Sist oppdatert 20.08.2020 kl.0.35

Nordstrand IF innfører nå klubbløsningen i Spond. Med dette binder vi sammen de mange Spond-gruppene som allerede er opprettet i klubben i ett felles system. Med Spond Club får klubben en ny kommunikasjonskanal, som i første omgang betyr at du som medlem i en av klubbens mange Spond-grupper etterhvert også vil kunne få meldinger i appen din fra klubben om viktige saker som angår deg som medlem, foresatt, trener eller frivillig.

Klubben innfører Spond Club

Klubben har opprettet en arbeidsgruppe, som har ansvar for å innføre Spond Club. Gruppen har på vårparten kartlagt bruken av Spond i klubben og startet arbeidet med å kople sammen Spond-gruppene til klubbløsningen. Det viser seg at de aller fleste årgangene bruker dette verktøyet aktivt til å organisere treninger, kamper og deltakelse på arrangementer. Spond blir også brukt som en kommunikasjonskanal mellom spillere, trenere og foresatte. Tilbakemeldingene er at lagene er svært godt fornøyd med funksjonaliteten i Spond - at systemet er enkelt og gratis å bruke. Alt organiseres gjennom en app som lastes ned på telefonen.

Når vi nå innfører klubbløsningen i Spond – i første omgang for fotball og håndball, binder vi sammen alle Spond-gruppene i Nordstrand IF i ett felles system, til det som kalles klubbløsningen i Spond - Spond Club. Dette gir klubben en effektiv mulighet til kommunikasjon og dialog mellom klubben sentralt og alle medlemmene, trenerne og det store frivillighetsapparatet i Nordstrand IF. Koronatiden har med tydelighet vist behovet for å kunne nå ut med informasjon på en effektiv måte. Med Spond Club vil Nordstrand IF nå få et bedre og sikrere system enn det som har eksistert fram til nå, som består av ulike løsninger med epostlister og flere mellomledd mellom klubben sentralt, medlemmer og frivillige. Senere i høst vil styret vurdere om vi også skal ta i bruk andre funksjonaliteter i Spond, som for eksempel betalingsløsninger.

Hva betyr innføringen av Spond Club?

De fleste av klubbens spillere, trenere og frivillige er allerede Spond-brukere. Disse vil ikke merke noe til denne overgangen, utover at de i tida framover vil kunne oppleve at det av og til dukker opp beskjeder fra klubben i appen. Noen vil også oppleve at rollene de hadde i Spond-gruppen sin får endret navn.

De årgangene som ikke har Spond idag, vil måtte opprette en Spond-gruppe. De aktuelle årgangene vil bli kontaktet av klubbens Spond-gruppe. Vi vil etterhvert også opprette en Spond-gruppe for klubbens medlemmer som ikke er direkte knyttet til enkeltårganger.

Hva betyr dette for årgangene som allerede bruker Spond?

De fleste av klubbens årganger bruker Spond, og vil ikke merke overgangen til klubbløsningen i særlig grad. Det viktigste er at hver årgang må opprette en person som er Spond-ansvarlig. Dette har de fleste gruppene i dag. Spond-ansvarlig på laget/årgangen skal være bindeleddet mellom sin Spond-gruppe og klubben sentralt. Spond-ansvarlig må sørge for at alle medlemsdata i egen Spond-gruppe til enhver tid er oppdatert. Det vil si at alle spillere, trenere og frivillige som tilhører årgangen må være registrert med riktig navn og epostadresse/telefonnummer – og med korrekte opplysninger om foresatte. For at klubben skal kunne nå de riktige personene, må alle årganger ha registrert i Spond hvem som er årgangsansvarlig, hovedtrener(e) og hjelpetrenere. Spond-ansvarlig har derfor også ansvar for at alle i sin gruppe er registrert med riktige roller. Dersom årgangene har frivillige med andre roller de ønsker å registrere, kan de gjøre det, men det er ikke et krav som klubben stiller. Samme person kan ha flere roller og delta i ulike Spond-grupper.

Personvern

Innføringen av Spond Club innebærer at enkelte personopplysninger blir overført fra Spond-gruppen på årgangsnivå til klubben. Dette er personopplysninger Spond-brukerne selv har registrert i Spond-appen. Klubben har ikke tilgang til arrangementer som er opprettet i gruppene, og heller ikke til meldinger som sendes internt i Spond-gruppen. Konkret innebærer klubbløsningen at NIF får tilgang til og oppbevarer opplysninger om navn, kontaktinformasjon (epost, telefonnummer, adresse) og fødselsdato til Spond-brukerne i hver gruppe/årgang, med tilhørende opplysninger om foresatte der dette er registrert i Spond (navn, epost, telefonnummer). Det blir også registrert hvilken rolle den enkelte har i sin Spond-gruppe (medlem, trener, årgangsanvarlig osv), samt draktnummer og hvilken skolekrets de yngste i klubben tilhører dersom dette er registrert på spillerne. Registreringen gjelder brukere i alle de Spond-gruppene som allerede er opprettet i klubbens regi, og alle Spond-brukere som i framtiden blir med i en av klubbens Spond-grupper.

Klubben tar personvern på alvor. Alle personopplysningene blir behandlet i henhold til Nordstrand IF sin personvernerklæring. Det juridiske grunnlaget for registreringen ligger i medlemsavtalen som er inngått med klubben da du som medlem i klubben meldte deg inn, samt i klubbens berettige interesse for å kunne ha god kommunikasjon med alle våre medlemmer, trenere og frivillighetsapparatet.

Som Spond-bruker kan du selv se og redigere hvilke opplysninger som er registrert om deg og ditt barn i Spond-appen din. Klubben har inngått en databehandleravtale med Spond, som blant annet sikrer at personopplysningene blir behandlet i tråd med lovverket og personvernforordningen GDPR.

Arbeidsgruppe Spond Club

Klubbens arbeidsgruppe, som har ansvar for å innføre Spond Club består av:

Ta gjerne kontakt med en av disse dersom du har spørsmål i forbindelse med at Nordstrand nå innfører Spond Club. Du kan også ta kontakt med daglig leder Sverre Kildahl.