Hanglet seg videre i NM

Publisert 07.05.2017 kl.16.36

(Råde-Nordstrand 2-4 eeo) Juniorgutta fikk en lærepenge da de så vidt klarte å krype videre til 2. runde i NM.

Hanglet seg videre i NM
En god Råde-keeper og et litt sløvt juniorlag i sommervarmen gjorde 1. runde i NM mer spennende enn vi satte pris på. Her kunne Aleksander Berg laget 2-0 tidlig. I stedet ble det ganske nervepirrende.

Etter en åpning der Nordstrand-gutta var klart best, og Magnus Aaløkken allerede etter 4 minutter hadde satt 1-0, ble det seigere i sommervarmen mot Råde. Kanskje kom gutta for lett til det i starten av kampen, i alle fall fikk de en lærepenge de forhåpentlig klarer å ta til seg. Det er en naturlov at hvis gutta har ambisjoner om å være bedre enn motstanderen, må de klare å spille bedre enn de lagene de møter. At lag eksempelvis ligger bak på tabellen har ingenting å si dersom om det antatt bedre laget ikke presterer på et høyere nivå.

Ut av ingenting viste brødrene Chikh - begge med opphold i Nordstrand bak seg - et øyeblikks magi etter kvarteret. Amin Chikh direkte i bakrom på Reda Chikh som trillet ballen forbi Andreas Amundsen i Nordstrand-målet. Uten å ha vært borti ballen ennå, måtte 15-åringen plukke opp kula inni nettet.

Ti minutter senere smalt det igjen, tilnærmet identisk. Ball rett i bakrom, som ble trillet inn i et tomt mål.

Råde var smarte og la seg nedpå etter at de fikk ledelsen. Og dermed ble det en oppgave for Nordstrand-gutta å skulle hente opp det tapte mot en dyp 4-5-1, med smertelig erfaring av raske kontringer i bakrommet fra Råde.

I andre omgang styrte Nordstrand spillet i enda større grad enn i første. Men målet lot vente på seg. Og en 1-3 goal i denne fasen kunne vært skjebnesvangert.

Etter 69 minutter kunne gjestene endelig juble igjen, da Magnus Aaløkken - svært fortjent naturligvis ut fra spillovertak - laget 2-2. Men jo nærmere 90 man kom, jo tydeligere ble det at dette var en cupkamp som levde til siste slutt.

Nordstrand maktet ikke å sette seiersmålet. Og selv om Råde hadde lite å by på framover, fikk de noen dødballer som kunne sendt de hvite rett ut av NM.

Ekstraomganger måtte til, og heldigvis gjorde gutta våre det kjapt uspennende. Younes Amer ble på mange måter matchvinner da han på egenhånd laget 3-2 tidlig i første ekstraomgang. Og like etter gjorde Magnus sitt tredje for dagen, og da var heldigvis avansementet sikret.

Vi gleder oss til 2. runde - forhåpentlig hjemme på Niffen - i slutten av mai. I mellomtiden må det leveres bedre i to vanskelige bortekamper i interkretsserien mot Oppsal og Skeid.