Tom, et kupp av en målvaktstrener

Publisert 13.06.2022 kl.16.09

Tom Alm har nå vært en del av teamet på Jenter 2006 i ett år, og har blitt en uunnværlig ressurs, makan til kupp skal man lete lenge etter.

Tom, et kupp av en målvaktstrener
Valentina Jamne Grøthe, Kaja Berg Fokstuen, Tom Alm, Ella Lokøy Weum og Maja Brannstorph

Vi har tatt en liten prat med Tom for å høre litt om hans bakgrunn og hvordan det jobbes med målvaktene.

«Min sportslige bakgrunn har jeg som målvakt i eliteserien i bandy. I tillegg har jeg spilt fotball og håndball på lavere nivå. Mitt engasjement i Nordstrand begynte i 2001. Først som ivrig pappa rundt J1990, og fra 2006 som en del av trenerteamet i Junior Elite og rekruttlaget i 2.divisjon. Fra 2010 var jeg med som sportslig leder for Nordstrand Damer Elite frem til sommeren 2011, da jeg flyttet til New York i forbindelse med jobben. Oppholdet i New York varte i 7 år, og under denne tiden fulgte jeg bare håndballen via bekjente i Nordstrand. Våren 2021 fikk jeg en henvendelse fra J2006 med spørsmål om å hjelpe til med trening av målvaktene, så fra 6. mai 2021 har jeg vært en del av trenerteamet i J2006.

Målvaktsteamet i J2006 omfatter i dag fire målvakter som utfyller hverandre på en veldig god måte. Maja, Valentina og Ella har allerede flere år bak seg som målvakter, mens Kaja først begynte å stå i mål i mai 2021 etter å ha vært utespiller i mange år. Målvaktsteamet består av fire treningsvillige og resultatorienterte jenter. Vi har i året som har gått klart å skape et målvaktsteam hvor alle målvaktene fungerer godt sammen og hvor vårt felles verdigrunnlag etterleves.

Fokus i vårt målvaktsarbeid ligger på egne prestasjoner og ikke nødvendigvis på kampresultater. Målvaktene har så langt i sesongen jobbet målrettet med å styrke de delene i målvaktsarbeidet som hadde størst forbedringspotensialet, som for eksempel av-læring av feil og terping på grunnprinsipper. De har også definert egne forbedringsområder og satt egne mål, som de jobber med på hver trening. Et verktøy vi bruker for å kunne evaluere innsats i kamper og få oversikt over hva vi må jobbe med for å bli bedre, er statistikk fra kampene. Disse statistikkene brukes også som en del av forberedelsene til kamper mot lag vi har spilt mot tidligere. Vi styrer etter en teori om at hvis målvaktene oppnår en viss redningsprosent, så vil sjansene våre for å vinne kamper øke. Nå vil jo som oftest målvaktenes redningsprosent henge sammen med hvordan forsvaret fungerer, men hvis våre målvakter klarer å ha et stabilt høyt nivå så vil laget vinne kamper også når forsvaret ikke fungerer optimalt. Oppfølging og evaluering av målvaktenes prestasjoner gjøres fortløpende både etter treninger og etter kamper.

Å få lov til å jobbe med en så fin gjeng med unge talenter er utrolig morsomt og givende. Det skal også bli spennende å se hvor mye vi kan utvikle oss, og hvor langt vi kan nå. Så jeg er i hvert fall optimistisk når det gjelder fremtiden!»

Vi takker for praten og er glade for at det finnes så engasjerte folk i miljøet. Vi ønsker Team J2006 lykke til videre.

Heia Nordstrand!

trener---ta