NM-gull i beachhåndball!

Publisert 19.06.2024 kl.12.56

I helgen samlet seks av Nordstrands herrelagsspillere sammen en kompisgjeng og deltok i NM i beachhåndball, og det ble gull det vettu.

NM-gull i beachhåndball!

Etter at den sammen gjengen vant i fjor (da representert som Lambertseter IF), var vi i år store favoritter til å ta seieren igjen. Turneringen som tidligere har vært arrangert i Sandefjord var i år flyttet til Lillestrøm, uten at det la noen stopper for det sportslige.

På lørdagen spilte gutta fire gruppespillskamper.
Med solid forsvar og kynisk angrepsspill var vi nærmest ustoppelige i sanden og vinner samtlige kamper 2-0. Mange kreative kombinasjoner av flyvere og piruetter kompenserte godt for de mindre spennende resultatene og ga publikum garantert valuta for inngangspengene. Lørdagens prestasjoner ga oss fortjent avansement til semifinale på søndag.

I semifinalen sto Bakke IF på motsatt banehalvdel i sandkassa. Laget fra Buskerud var allerede blitt beseiret dagen i forveien og resultatet ble ikke særlig annerledes i sluttspillet heller. Også denne kampen vinner vi 2-0 og vi er klare for finale.

I finalen er Langangen fra Porsgrunnsområdet motstander.
Dette er et lag som har til vane å plukke medaljer i Beach NM og med flere tidligere og nåværende landslagspillere, på lik linje med Nordstrand.

Til tross for at Nordstrand er klare forhåndsfavoritter, blir finalen en langt mer spennende affære enn det utgangspunktet skulle tilsi. Den første omgangen preges av en rekke feil både fremover og bakover på banen, hvilket resulterer i uavgjort til fulltid 18-18. I beachhåndball er reglene slik at hvis det står likt når omgangen er over, skal den avgjøres på sudden death (første målet vinner). Der trekker vi det lengste strået etter en scoring av vår egen Emil Nedregård. Dermed står det 1-0 til oss når ballen skal droppes til 2. omgang.

Og denne omgangen skulle bli like spennende som den forrige. Selv om vi får justert forsvaret noe, lugger det enda mer fremover og denne omgangen ender også uavgjort til ordinær tid, 14-14, og vi må ut i en ny sudden death. Når Langangen så vinner droppen, ser det svært mørkt ut for Nordstrandsgutta. Om de vinner andre omgang blir stillingen 1-1 og finalen går til shoot out (en slags straffekonkurranse). Men heldigvis drar Jesper i mål frem en mesterlig redning på Langangens forsøk, og da er det plutselig vi som har matchball. I det påfølgende angrepet falt det naturlig at den ballen skulle havne i hendende på den iskalde høyrekanten fra Kaptein Oppegårds vei. Nok en gang setter vi vår lit til Nedregård. Han lar seg ikke be to ganger og setter seiersmålet og sikrer gullet!

Dermed kan Nordstrand IF krone seg med ti nye Norgesmestere etter finale som inneholdt det meste. Det skal også nevnes at fjorårets signering og toppscorer, Daviknes, tar med seg BB-prisen fra finalen etter bunnsolid arbeid i begge ender av banen.

Coach og forsvarsspiller Jomar «Mourinho» Johnset avslutter ballet med et beskjedent TV-intervju hvor han oppsummerer finalen med følgende: Fornøyd med gull, men ikke fornøyd med prestasjonene. Det får være greit.

Til slutt gjenstår det å takke arrangør, medspillere, motspillere og fans for en herlig helg i sanda. Sist men ikke minst en ekstra takk til Langsethgruppen med økomisk bidrag som helgens hovedsponsor.

Klubben gratulerer med NM-gull!

nm-gull-beach-2024_jesper_emil

Jesper Smedsgård Sundal og Emil Richardsen Nedregård