Vel blåst i helgen

Publisert 03.11.2014 kl.17.25

Flere av klubbens håndballdommere var i aksjon i helgen.

Vel blåst i helgen
Helene og Thea før andre kamp i Bjørnholthallen i går.

Nordstrands dommergruppe består av 16 dommere. Helene og Thea er, sammen med seks andre jenter, fra klubbens 97-årgangen. Denne årgangen rekrutterte mange dommere for to år siden, der alle, foruten en, fortsatt dømmer aktivt.

Klubben er avhengig av å fylle opp dommerkvoten sin, og plikter å ha et visst antall registrerte dommere etter hvor mange lag vi har påmeldt i seriespill.

Håndballforbundet, region Øst, setter dommerne opp på et visst antall kamper i en to-måneders periode, som de har oversikt over i sin dommerdagbok på nett. I tillegg får de tilbud om andre kamper dersom noen må melde forfall. Det kan være de stepper inn for en kollega i klubbens dommergruppe, eller for andre dommere i RØN. Både NIF-dommerne og RØN har egne Facebook-grupper der til kan tilby eller skaffe seg flere kamper. Selv kan de sette "lagssperre" for eget lag (hvis man fortsatt spiller aktivt) slik at de ikke får kamper når de spiller for eget lag. Er man ikke aktiv lenger, kan man likevel sette sperre for helger man ikke kan dømme.

Dommerne blir fra tid til annen evaluert av dommerobservatør fra RØN og får tilbakemelding på egen innsats. Det synes jentene er både nyttig og lærerikt.

17-åringene i dommergruppa kan dømme gutter og jenter opp til 15 år, mens resten av gruppa dømmer opp til 3. og 4. divisjon.

Jentene synes det er en fin jobb. Det er en god timelønn og det er nyttig å se spillet fra en annen side enn som spiller. Det er også god trening å ta raske avgjørelser og det å være litt sjef og stå for avgjørelsen du har tatt. Det kan vært tøft når foreldre roper fra tribunen og trenere rister på hodet, men det preller av etter hvert.

Barnekampveiledere
Klubben har også 26 barnekampveiledere som dømmer de yngste, opp til 11 år. Her har vi to gutter fra 98-årgangen, ellers er resten fra jenter og gutter 99. Her håper vi å kunne beholde mange av dem i årene som kommer.

Dere gjør alle en meget viktig jobb - uten dommer, ingen håndballkamp, så stå på videre!