Bli kjent med herrelaget!

Publisert 22.08.2022 kl.12.51

En gjeng med uredde unge spillere med mye talent, noen ringrever med lange erfaring og spillere som er "tilbake i klubben" gjennom samarbeidet med BSK Elite danner årets nyopprykkede Nordstrand Herrer i 1.divisjon.

Bli kjent med herrelaget!
En nyopprykket gjeng som gleder seg til seriestart i 1. divisjon

Vi har tatt en prat med hovedtrener Tore Sandven snaue tre uker før seriestart for en liten statusrapport.

Kan du oppsummere litt av forrige sesong som endte med opprykk
Innad i laget hadde vi en tydelig målsetning om opprykk til 1. divisjon. Vi kjempet mot flere hardt satsende lag med større ressurser, men med våre mange virkelig gode talenter i kombinasjon med noen rutinerte spillere med masse eliteserieerfaring gikk det veien. I nærmest alle kampene måtte vi virkelig kjempe for poengene, og sesongen ble lang og hard. Men hardt arbeid over tid ga resultater, og heldigvis vant vi divisjonen og opprykk ble det. Selv om opprykket var et resultat av et sterkt kollektiv vil jeg trekke frem Johannes Hippe sin evne, og ikke minst vilje, til å få ut det beste av gutta før og under kamper - noe som var sterkt avgjørende for seier i flere viktige kamper som sikret opprykket. Nå som Johannes har gitt seg skal vi ta med hans vilje til å kjempe i hver eneste duell videre med oss i 1. divisjon.

Og nå er dere altså i gang med forberedelsene til 1.divisjonsspill, hvordan ser trenerteamet ut i år?
Ja, vi startet oppkjøring 1. juni. Jeg fortsetter som trener og får med meg Chris Eidsaunet videre. Inn i trenerteamet kommer Hans Petter Brevik som spillende ass.trener og Trond Harald Falao. I tillegg kommer det inn gode ressurspersoner rundt laget som sammen med klubben skal legge til rette for en god topphåndball-satsing for gutta. Jeg er også glad for at Kjetil Rennesvik skal legge til rette for god rekruttering på guttesiden. Han skal ha ansvar for rekruttgruppa (G20, Lerøy, 3. div).

Og spillergruppa er på plass?
Ja da, nesten alle de unge spillerne som bidro til opprykket fortsetter, sammen med ringrevene Jesper Sundal, Emil Nedregård og Christian Jakobsen. I tillegg har vi fått inn gode spillere som «kommer tilbake» fra BSK Herrer Elite som en del av samarbeidet mellom klubbene. Dette gjelder Hans Gran (målvakt), Filiph Tilge (strek) og bakspillerne Julius Bjerkrheim, Willliam Berget og Nikolai Falao, spillere med erfaring fra eliteserie og yngre landslag. Og våre egne talentene Jonatan Bjerkrheim (16) og Lucas Sanderholm (17) tas opp i A-laget fra klubbens junioravdeling.

Jeg er veldig fornøyd med den «nye» stallen. Her er det mange unge spillere som allerede har god erfaring gjennom tøffe 2. div kamper, mange i yngre landslag og flere med eliteerfaring. Vi skulle kanskje hatt en bakspiller med god erfaring, som Johannes bidro med i fjor, men vi har stor tro på at gutta samlet skal «erstatte» dette, sammen med en tydelig spillplan. Vi mangler nok også noen kilo og muskler ift andre 1. div lag, men gutta er tøffe og er ikke redd for å stå samlet i dueller begge veier. Men det er veldig mye hurtighet i laget som vi skal utnytte, sammen med meget gode ferdigheter i det offensive duellspillet. Vi vil nok trenge noen kamper på å tilpasse oss nivået men vi skal bite godt fra oss denne sesongen.

Hva med målsettingen denne sesongen?
Noe endelig målsetning har vi ikke satt ennå, men vi skal gå på banen for å vinne hver duell, løpe masse og spille kollektiv god håndball med utgangspunkt i de veldig mange gode individuelle ferdighetene i laget. Så per nå er målsetning at vi skal utvikle oss mye og havne over nedrykksstreken et sted. Og vi lover masse god offensiv håndball i Nordstrand Arena kommende sesong så det er bare å glede seg!

Vi takker Tore for praten og gleder oss til sesongstart!

Vil du ta en liten tyvtitt på gutta har du mulighet allerede mandag 22. august kl 19.00 på Niffen i treningskamp mot Follo. Ellers håper vi du tar med deg NIF-skjerfet ditt og møter opp og heier på oss i de kommende kampene:

Torsdag 25. august kl 18.00
1. runde i NM i Frognhallen

Lørdag 3. september kl 15.00
Seriestart hjemme mot hardtsatsende Bergen Håndball som rykket ned fra eliteserien i fjor.

Samtidig minner Tore om at Nordstrand og BSK Herrer Elite denne sesongen samarbeider rundt et samlet lag i NM Junior, som vi virkelig ser frem til å følge … til Spektrum?

Heia Nordstrand!