Younes klar for Stabæk

Publisert 16.01.2019 kl.20.39

Nordstrand IF og Stabæk Fotball er enige om en overgang for Younes Amer.

Younes klar for Stabæk
Younes Amer er klar for Eliteserien! Nordstrand IF er veldig stolte over Younes og gratulerer og ønsker masse lykke til! Foto: Isabel Rodriguez

- Nordstrand IF gratulerer Younes så mye med å nå sitt mål om å bli eliteseriespiller. Vi er veldig glade på Younes sine vegne, og også stolte over at vi har klart å utvikle en spiller til Eliteserien. Det viser at måten vi jobber på er riktig og at det å spille fotball i Nordstrand kan være både for dem som vil spille for gøy, men også for dem som satser på å komme gjennom det trange nåløyet det er å bli profesjonell fotballspiller, sier Sportssjef i Nordstrand Lars Richard Bache.

- Først og fremst har Younes selv tatt store steg, jobbet med svakheter i spillet sitt, og fremstått som en seriøs toppidrettsutøver som virkelig har ønsket å utvikle seg og nå målene sine, sier han.

- Vi tror Stabæk er et fint neste steg for Younes. Jeg kjenner Stabæk-miljøet godt gjennom mange år. Stabæk er kjent for å satse på unge fotballspillere, og vi har forsøkt å bidra til at denne overgangen skulle komme i stand. Vi ønsker å takke Stabæk for god dialog og godt og hyggelig samarbeid, og det er en glede å overlate Younes til Stabæk, sier Bache.

Han har også vært Younes sin trener på Junior Elite-laget de seneste sesongene. Younes ble tatt opp i Junior Elite allerede sommeren 2016, som 15-åring, og har tilhørt laget i 2,5 år. I 2018 ble Younes toppskårer i Interkrets A og var således en viktig bidragsyter for at klubben overraskende for hele Norge markerte seg som ett av de beste juniorlagene i landet og vant Interkrets A. Aller best fra i fjor huskes nok de fire målene han laget på Niffen da juniorgutta våre slo ut Tromsø 5-4 etter ekstraomganger i Norgesmesterskapet. Younes fyller 18 år i april.

Takknemlig
- Jeg er veldig glad for at jeg har spilt på et lag med det miljøet juniorlaget i Nordstrand har. Det har også vært høyt nivå på treningene som har utviklet meg mye. Og jeg har fått lov å være meg selv, sier Younes.

- Jeg føler jeg har fått veldig god hjelp av trenerne og støtteapparatet. De har hjulpet meg med mye, blant annet lært meg å ha fokus. Når det er pasningsøvelse, så er det pasningsøvelse. Når det er drikkepause er det litt mer tull og tøys, smiler Younes.

- Nordstrand har betydd veldig mye for meg. De har backet meg opp og alltid vært der for meg, sier han.

Nå gleder han seg til nye utfordringer.

- Jeg er veldig glad for å få denne muligheten til å spille i Stabæk. Og se om jeg mestrer den. Målene mine er å få spilletid i Eliteserien, jeg skal gripe sjansen hvis jeg får den, men jeg skal også hjelpe andrelaget når jeg spiller der, og hjelpe de opp en divisjon. Stabæk er kjent for å være flinke med unge spillere, og jeg tror dette er helt riktig klubb for meg, sier 17-åringen.

Stabæk fornøyde
Det har vært flere klubber som har ønsket seg Younes Amer. Stabæk trakk det lengste strået.

Sportslig leder Inge Andre Olsen i Stabæk uttaler:

"Stabæk og Nordstrand IF ved Lars Richard Bache har over tid snakket godt sammen og vært løsningsorienterte med tanke på en overgang for Younes Amer. Younes har hatt en veldig fin utvikling i Nordstrand og sammen med hospiteringen han hadde med Stabæk A-lag høsten 2018 så har begge parter konkludert med at det er riktig for Younes å ta steget opp på øverste nivå i Norge. Det er en spennende ung angrepsspiller som har signert for Stabæk og vi er sikre på at Younes vil fortsette å utvikle seg på en god måte i Stabæk. Vi i Stabæk er takknemlige for den gode dialogen vi har hatt med Nordstrand IF og fleksibiliteten Lars Richard Bache har vist slik at Younes har kunnet hospitere med Stabæk over en lengre periode høsten 2018. Vi håper den gode dialogen mellom klubbene vil fortsette og at vi også i fremtiden ser talentfulle spillere fra Nordstrand i Stabæk".

Se også link til sak på Stabæk sin hjemmeside.

Hele klubben gratulerer!