To NIF-trenere uttatt på UEFA A-lisens

Publisert 12.05.2015 kl.9.23

A-lagets assistenttrener Thomas Holm og juniortrener Lars Richard Bache er tatt ut på det prestisjetunge trenerkurset UEFA A-lisens.

To NIF-trenere uttatt på UEFA A-lisens
Thomas Holm og Lars Richard Bache (Foto: Peder Klingwall)

Norges Fotballforbund har i dag tatt ut 32 trenere som får ta kurset i 2015/16, tradisjonelt sett er det mellom 200-300 søkere hvert år så nåløyet er veldig trangt å komme gjennom. I år har altså Nordstrand IF fått med hele to trenere på dette kurset.

Høye krav
UEFA A-lisens er Europas nest høyeste trenerutdanning. Som krav for å komme inn på kurset krever fotballforbundet en spillerbakgrunn på relativt høyt nivå, god trenerpraksis på høyt utviklingsnivå og/eller høyt seniornivå. Det er også krav til en god karakter både på praksisdel og teoridel på UEFA B-lisens. Man skal også ha praktisert som UEFA B-lisens-trener i minimum ett år.

Fra tidligere er det bare Sportssjef og A-lagstrener Per Inge Jacobsen som innehar denne lisensen av dagens NIF-trenere.

Godt utviklingsarbeid i klubben
At to trenere fra en 3. divisjonsklubb får med to trenere med på et slikt kurs sier mye om det arbeidet Nordstrand har lagt ned de siste årene på både A-lagssiden og i utviklingsavdelingen i klubben. Dette viser også at Norges Fotballforbund har stor tiltro til det utviklingsløpet vi har lagt for sine trenere.

Kurset er delt inn i tre deler.
Første del er en praksisdel i Porsgrunn i uke 26, her skal trenerne trene spillere som er tett opp mot G15- og G16-landslaget. Del to er i uke 40 hvor man skal presentere tema for sin oppgave og har praksis med videooppfølging. Mellom samling en og to har man hatt oppfølging fra veileder underveis i treningsarbeidet og i kamper. Siste del er på våren neste år hvor man skal forsvare sin valgte oppgave ovenfor sensorne.

Vi gratulerer Thomas og Lars Richard og ønsker lykke til med kurset.

UEFA A-lisens 2015-2016, deltakerliste:
Bo Andersen, Vaulen
Finn Morten Moe, RBK
Marius Lenni Bøe, Sogndal

Kursleder: Dag Riisnæs

Veiledere: Stig Winsnes, Reidar Vågnes, Jan Roar Saltvik, Åge Steen, Peter Engelbrektsson, Magnus Johansson, Erik Holtan, Børje Sørensen