Tap på straffer i Molde

Publisert 22.09.2018 kl.11.52

(NM G19: Molde-Nordstrand 5-4 eeo og straffespark) Med minst mulig margin gikk et stolt Junior Elite ut av NM mot den regjerende Norgesmesteren.

Tap på straffer i Molde
Et heroisk juniorlag tapte på straffesparkkonkurranse i Molde halv tolv fredag kveldMolde kan fortsatt vinne NM for juniorer for tredje år på rad.

Sammen med Rosenborg, Stabæk, Viking, Odd, Lillestrøm, Sogndal og Bodø/Glimt utgjør de de 8 beste som skal spille kvartfinale.

Men du verden så nær våre gutter var.

Nordstrand Junior Elite spilte nemlig en hovedrolle i nok et NM-drama.

Kun 9 minutter var spilt på Aker stadion da Christian Njøten ble feid ned alene mot mål av Moldes kaptein. Rødt kort og marsjordre. Like etter tråkket Younes Amer over, og mens han ble teipet sammen etter beste evne på sidelinjen utnyttet hjemmelaget muligheten til å lage 1-0 i spill 10 mot 10.

Verken Molde eller Nordstrand var nok forberedt på at det var Molde som la seg bakpå i dyp 4-4-1 og bortelaget som måtte styre kampen. Første omgang er ikke spesielt god av våre gutter. De ble litt for utålmodige og forsøkte å presse fram muligheter som ikke var der - med resultat at Molde lå og kontret.

Etter pause forsøkte hjemmelaget en 3-3-3 formasjon for å løfte spillet, men da hadde Nordstrand-gutta lært, og raskt var den regjerende Norgesmesteren tilbake i 4-4-1.

10 minutter ut i omgangen klinket Tage Haukeberg ballen i goal fra 17 meter, og da begynte et taktisk drama for alvor.

Begge lag hadde muligheter, men ingen satt i nettet. Tre minutter før fulltid kunne Younes Amer avgjort det hele. Han løftet ballen over en Molde-målvakt som sto langt ute, men kula traff tverrliggeren. Hadde det regnet enda mer, ville ballen blitt presset under og i nettet.

Enda større var sjansen Christian Njøten fikk bare to minutter inn i ekstraomgangene. Ballen tok på en Molde-forsvarer og alle inkludert keeper var utmanøvrert. Ballen lå på 4-5 meter, men dessverre var også Christian i ubalanse og han fikk aldri tuppet den inn i goalen.

Begge lag var redd for å tape mot slutten. Og dermed gikk det som måtte. Straffespark skulle avgjøre kvartfinalebilletten. Younes Amer bommet som nummer to for Nordstrand, men Vemund Gulbrandsen reddet nummer fire fra Molde. Med ett spark igjen for hvert lag, holdt dessverre Molde-spilleren hodet kaldest, mens Subhan Shakoor fikk æren av sette årets siste NM-spark for våre helter i hendene på målvakten.

Et stolt Junior Elite gikk ut av NM uten å ha tapt en kamp. Molde har vunnet Norgesmesterskapet de to seneste sesongene og kan gjøre det igjen.

En stor kontingent Nordstrand-supportere hadde funnet veien til Røkkeløkka og applauderte innsatsen. Det gjør også hele klubben, gutter!