Sprudlende juniorgutter

Publisert 16.06.2017 kl.16.28

(Nordstrand-Sprint/Jeløy 9-0) Junior elite spilte på alle strengene i vårens siste seriekamp. Juniorlaget er mestskårende i serien. De som var til stede på Niffen i går så mange nye lekre skåringer.

Sprudlende juniorgutter

For andre gang denne sesongen ble en motstander sendt hjem med kulerammesifre fra et møte med juniorgutta våre på Niffen.

Vårens siste seriekamp bød på stor underholdning, glitrende fotball og hele ni mål. Det var Sprint/Jeløy som fikk unngjelde for et sprudlende hjemmelag som ikke så ut til å være plaget verken av sommervarmen eller det faktum at en seks måneder lang vinter og vår ofte tapper en litt for krefter mot slutten.

De første 25 minuttene var det vanskelig å bryte ned gjestene. Og det var ingenting som tydet på at dette var en kamp som skulle ende som den gjorde.

Men Nordstrand-gutta var tålmodige og spilte på høyt nivå. De satte tempo på ballen, og var gledelig treffsikre i alt de foretok seg. Mot en dyp 4-5-1 motstander lot de aldri gjestene få sjansen på kontring etter brudd, de bare traff og traff på pasningene og nærmet seg målet mer og mer.

Det var en merkelig situasjon som ga 1-0. Men ikke helt tilfeldig at den oppsto. Jonatan Smerud hadde vært aggressiv og god hele veien, og presset igjen Sprint-gutta høyt i banen. Motstanderens keeper klinte ballen i sin egen forsvarer under Jonatans presss, og kula trillet de tjue meterne den trengte før den passerte målstreken i det åpne buret. Selv om han aldri var nær ballen, var det likevel Jonatans mål.

Spissmakker Magnus Aaløkken var like het, og da ketsjupflaska først var åpnet, var det ingen vei tilbake for gjestene fra Moss. Magnus satte to baller i kassa på flotte prestasjoner før han serverte Tage Haukeberg med en presis pasning som sistnevnte behersket plasserte i lengste hjørne.

Dermed var det 4-0 til pause, og gutta hadde svart på en utfordring de fikk før kampstart; nemlig å gå all in i denne siste serierunden før sommerferien.

Etter pause kunne gutta enten surfe dette hjem i en slapp affære, eller måke på videre. De valgte det siste og brukte samme resept.

Jonatan åpnet ballet igjen, før Magnus satte to, før Tage laget en - akkurat som i første omgang. Til slutt nikket også Jacob Stubberud inn en corner i det 90. minutt slik at vi også fikk en flott dødballskåring. Og da var det bare å si vel blåst.

Gutta tar ferie ett poeng bak Lyn. Det er litt surt, da alternativet var fem poengs ledelse hvis akkurat den kampen hadde vippet motsatt vei. Men her blir det kamp helt inn. Og våren tyder på at Nordstrand-gutta vil være med i den kampen.

Nå gjenstår 3. runde i NM borte mot Eliteserielaget Sarpsborg 08 neste lørdag. Det blir en voldsom utfordring, men unggutta gleder seg.