Slo ut Tromsø etter cupdrama

Publisert 17.08.2018 kl.11.24

(NM G19: Nordstrand-Tromsø 5-4 eeo) Junior Elite lå under 1-3 og 3-4, men vant 5-4 mot Tromsø etter ekstraomganger.

Slo ut Tromsø etter cupdrama
Stemningen var høy i juniorgarderoben etter bragdseieren over Tromsø. Jacob Stubberud jubler for seiersmålet, Younes Amer ser brukbart fornøyd ut med sine fire goaler, og keepertrener Dan Tapus kysset de fleste etterpå.

Alle de tre spillerne på Tromsø med A-kamper for Tippeliga-klubben skåret på Vemund Gulbrandsen på Niffen denne kvelden. Det hjalp ikke. Younes Amer skåret nemlig fire alene. Og da juniorkaptein Jacob Stubberud nikket inn 5-4 i ekstraomgangene sendte han gjestene hodestups ut av cupen og inn på flyet.

Det ble en bragdkamp av Junior Elite-gutta. Younes satte en lekker skåring allerede etter 58 sekunder, fremspilt av Stian Andersen, og dette ga bud om at noe stort var på gang.

Men i kraftig medvind så det lenge ut som Tromsø var for gode. Det ble 1-1 og 2-1 før pause, og bare to minutter etter sidebyttet ble det 3-1 til gjestene.

Men dette hadde juniorgutta snakket om i pausen. Hjemmelaget fikk medvind i andre omgang, i dobbel forstand. Og aller mest medvind hadde Younes Amer. En glimrende gjenvinningsjobb og knallhardt press høyt i banen av Mikkel Breen, Subhan Shakoor og Christian Njøten gjorde at Younes fikk pirket inn 2-3 etter 65 minutter.

Fem minutter senere må det brukes et annet ord enn pirke. Da spilte Amin Asskali fram Younes som tok med seg ballen forbi tre Tromsø-forsvarere og hamret inn 3-3 i krysset. Kveldens øyeblikk på Niffen.

Så var hjemmelaget ute av cupen igjen for en stund. Et meget bra Tromsø-lag ristet av seg sjokket og laget 4-3 med kvarteret igjen. Men de pådro seg også hele sju gule underveis, og fem minutter før slutt fikk Sigurd Grønli som spilte Eliteseriefotball mot Rosenborg på Lerkendal i juli, sitt andre, og våre gutter satte inn en siste innspurt.

Det var dagen for marginer. Tøffe-Tage Haukeberg gikk rett på sak inne i feltet, fikk straffe på overtid, og den fikk dagens målskårer Younes Amer plassert i hjørnet via keeperens hånd, men det var nok. Vi var klare for ekstraomganger - med en mann mer på banen.

Tromsø var rystet. Det var vår dag. Og den hodesterke kapteinen Jacob Stubberud fikk gleden av å bli matchvinner etter at Sander Sønsterud brassesparket et innlegg inn igjen i boksen.

Vi utroper likevel hele juniorteamet til dagens menn. Og gleder oss til videre cupeventyr i slutten av september.

Fantastisk gøy, gutter!!