Publisert 01.06.2024 kl.15.27

A-lagets Otman Khris har vært på reise med det Marokkanske U18 landslaget.

Otman på landslagssamling med Marokko
Otman i de Marokkanske fargene.

Otman på landslagssamling med Marokko

A-lagets Otman Khris var i forrige uke på samling med Marokkos U18 landslag. Samlingen fant sted i England hvor det ble spilt en vennskapsturnering mellom tre nasjoner. De tre deltagende nasjonene var England, Nord-Irland og Marokko.

Landslagsturneringen fant sted på Englands nasjonale fotballsenter, St. George’s Park. Marokko møtte først Nord-Irland. En kamp Otman startet og Marokko vant 2-1 etter mål av Zakaria Allaoui fra den marokkanske klubben Maghreb as de Fes og Yahya Idrissi som har sin hverdag i Chelsea FC. Den andre kampen, mot England, startet bra for Marokko. De ledet 1-0 etter scoring av Le Havre spiller Mohammed Hamony før England slo tilbake med to mål av Manchester United-spiss Ethan Wheatley og kampen endte da 2-1 til England.

Om Otman

Otman kom til oss i vinter fra barndomsklubben Gjelleråsen. Khris kom etter å ha imponert på prøvespill med sine tekniske ferdigheter, kvikke føtter, blikk for de avgjørende pasningene og gode avslutningsegenskaper. Her må vi berømme både Otman og Gjelleråsen for arbeidet som har vært lagt ned i oppveksten.

Hos oss har Otman kommet inn i et utviklingsmiljø hvor det daglig stilles krav til innsats, tempo, intensitet og kvalitet. Gjennom vinteren har Otman tatt steg og utviklet spesielt intensiteten i spillet sitt og evnen til å stå i mot i duellene. Dette, sammen med økt fysisk kapasitet og hans allerede velutviklede offensive ferdigheter har gjort at han har spilt seg inn som et fast innslag i laget denne våren. Otman står med 5 kamper, 3 fra start og har notert seg for 3 mål og 2 målgivende så langt i sesongen.

Otman sier følgende om tiden i Nordstrand så langt:

Da jeg først kom til Nordstrand i vinter ble jeg tatt godt imot av gutta. Det var veldig høyt nivå på trening som gjorde valget mitt lett når jeg skulle velge hvilken klubb som skulle bli min neste. Det høye nivået på trening med mange veldig gode spillere og de intense og harde øktene har gjort at jeg har utviklet meg veldig fra vinter til nå. Konstant tilbakemelding fra trenerne på hva jeg må bli bedre på har gjort meg bevisst på hva jeg må utvikle. Å fokusere på det i treningshverdagen har gjort meg til en bedre fotballspiller. Vi har et veldig godt lag som har funnet formen og leverer gode resultater i kampene og jeg håper det fortsetter og at vi selvfølgelig klarer å rykke opp noe som er en målsetning for meg.

Om uttaket og samlingen tenker han:

Jeg ble veldig glad når jeg så uttaket til landslaget, dette er noe jeg har jobbet for hele livet og er noe jeg har drømt om lenge. Hele familien min er fra Marokko og det var en glede å se dem bli veldig stolte når de fikk høre det. Det var lett å kommunisere med gutta ettersom jeg kan arabisk. Så jeg ble godt kjent med gutta og det var en fin gruppe med spillere med mye kvalitet. Første kamp mot Nord-Irland startet jeg og var veldig god og viste meg veldig bra frem. Dette resulterte i at jeg også spilte i andre kamp mot England. Det å få spille i begge kampene var veldig stort og det var en spesiell følelse å spille for mitt eget land. Jeg er veldig takknemlig for muligheten og håper at det kommer flere i fremtiden”

Otman er ikke den eneste av spillerne i A-stallen som har U-landslagskamper. Fra før av har følgende spillere representert landslag:

• Trygve Aarstad har 34 kamper fordelt på Norges G15, G16, G17 og G18- lag
  • Dylan Murugesapillai har 26 kamper fordelt på Norges G15, G17, G18 og G19-lag. Han deltok bl.a. i U19 EM for Norge i 2023 som endte i semifinalen mot Portugal.
  • Miran Kuci 3 kamper på Norges G15-lag. Og 3 kamper for Kosovos U17 landslag.