NIF G15 kretsmestere 2017!

Sist oppdatert 29.10.2017 kl.13.24

Ikke bare klarte Nordstrands 2002-lag å kvalifisere seg for Interkrets G16 sesongen 2018. De ble også kretsmestere på målforskjell etter sesongens siste kamp.

NIF G15 kretsmestere 2017!

En lang sesong ble avsluttet søndag, og Nordstrands 15-åringer hadde helgen i forkant slått Asker 4-0. Det betydde sikret Interkrets-plass for neste år, men på daværende tidspunkt lå laget på andreplass bak KFUM, som lå to poeng foran.

Spenning til siste slutt
KFUM skulle gjeste Lyn i siste kamp, samtidig som Nordstrand spilte mot Holmlia på bortebane. Dersom Nordstrand vant sin kamp og KFUM tapte mot Lyn, ville Nordstrand bli seriemestere og kretsmestere. Hvis KFUM og Lyn spilte uavgjort, måtte Nordstrand vinne med seks mål mot Holmlia. Ved KFUM-seier, ville de ta hjem pokalen.

Guttene fra Nordstrand styrte kampen mot Holmlia, men ledet kun 1-0 til pause på Lusetjern. Samtidig fikk vi voksne vite at KFUM ledet 2-1 mot Lyn i sin kamp, noe spillerne ikke var klar over.

I andreomgangen rant målene inn for Nordstrand, og laget vant faktisk hele 6-0 til slutt. Etter kampslutt var det ingen informasjon å få om hvordan det hadde endt mellom KFUM og Lyn, så både spillerne og trenerteamet måtte vente i spenning sammen i garderoben på Holmlia.

Etter ca ti minutter tikket det inn et sluttresultat fra Kringsjå: Lyn – KFUM 3-3.

– Et kollektiv hvor alle bidrar like mye
Jubelen i Nordstrands garderobe kunne nesten høres helt bort til Niffen. Etter å ha tapt KM-finalen mot nettopp KFUM i fjor, var det nå klart at kretsmesterskapet ble avgjort på målforskjell. Begge lag hadde 20 poeng. Nordstrand hadde 23 plussmål, mens KFUM måtte nøye seg med 22 plussmål.

Hovedtrener Emilio Martinez var like fornøyd som resten av spillerne, og på spørsmål om hvorfor laget har blitt så godt, er han tydelig på at langsiktig arbeid har vært nøkkelen.

– Det har blitt jobbet systematisk med de generelle fotballferdighetene til guttene helt siden de var seks år. Det har vært en solid foreldregruppe rundt laget hele veien, og da jeg kom med på laget for tre år siden, hadde jeg gode forutsetninger for å utvikle laget videre, forteller Emilio.

– Å jobbe med tekniske ferdigheter, samt det å pleie de mentale ferdighetene til guttene har vært viktig, samtidig som at stemningen i gruppa har vært leken og munter. I tillegg har vi sørget for at de trener relevant fysikk til fotball. Ikke én gang har vi blitt tatt på utholdenhet i løpet av de siste årene.

Mange foreldre har hatt store bidrag inn mot Nordstrands 2002-gruppe. I tillegg til hovedtrener Martinez, har førstelagets trenerteam i år bestått av følgende personer:
- Thor Einar Andersen, som er årgangsansvarlig i Team 2002
- Kristian Gjerstadberget, «manager» for G 15 laget og G 16 Interkretslaget
- Keepertrener Tore Bøifot
- Lagleder Morten Harsem

Når hovedtreneren blir spurt om hva som er årets høydepunkt, sliter han med å plukke ut det beste minnet.
– Dette laget har gitt så mange høydepunkter de siste tre årene at det er vanskelig å velge ett. Derfor velger jeg å trekke frem en svært hyggelig statistikk fra de siste tre kampene. Da vi slo Skeid 5-1, hadde vi fem forskjellige målscorere. Fire forskjellige målscorere da vi slo Asker 4-0 forrige uke, og seks forskjellige mot Holmlia nå i kveld. Det viser at dette er et godt kollektiv hvor alle bidrar like mye, smiler Emilio stolt.

Nordstrands G15-årgang slår dermed til med nok en pokal i pokalskapet, etter at de siste tre sesongene har gitt gull to ganger i Hamar Talentcup 2014 og 2015, gull i Arvika Cup 2015,  seriegull i 2016, og gull i Adidas Cup 2016, som er uoffisielt NM. I tillegg til dette har laget tatt sølv i Norway Cup 2015 og det nevnte sølvet i kretsmesterskapet 2016.

Kommende søndag klokken 14:00 blir det utdeling av medaljer og pokal til kretsvinnerne i KFUM-hallen, og alle som vil er hjertelig velkommen til å ta turen.

Vi gratulerer 2002-årgangen med en fantastisk sesong, og ønsker gutta lykke til i Interkrets 2018!

Følgende 23 spillere vil bli tildelt KM-medalje:
- Andreas Grymyr Simonsen
- Edvard Kristian Lensby