Grasrottrenerkurs på Niffen

Publisert 01.02.2019 kl.18.22

Sist helg gikk NFF Grasrottrener, Delkurs 1: Barnefotballkurset av stabelen på Niffen med hele 60 deltagere.

Grasrottrenerkurs på Niffen
Hele 60 deltagere fra klubber rundt om i Oslo var til stede

Stor deltagelse
Hele 60 deltagere fra klubber rundt om i Oslo var til stede, blant dem 34 fra Nordstrand.

Målet med delkurs 1 er å kunne sette i gang og lede fornuftig og tilrettelagt fotballaktivitet som skaper mestring, trygghet og dermed trivsel for alle. Både på trening og i kamp, med laget, på årstrinnet og mellom årstrinn i klubben.

Flott oppmøte av våre egne trenere
Etter sterk oppfordring fra barnekoordinatorene i klubben, Madeleine og Simon, var det gledelig å se at så mange deltok. Tilstede var fra trenere fra J/G 2013, J/G 2012, J/G 2011, J/G 2010, J2009, J/G 2008 og J 2007.

Målet er til enhver tid å øke kompetansenivået blant klubbens trenere i barnefotballen, med hovedvekt på det praktiske som daglig skjer på feltet. Det er viktig å legge et godt grunnlag i barneårene der fotballen legges til rette for alle og skaper et trygt og godt miljø først og fremst for spillerne, men også trenerne.

Inne og ute - teori, diskusjon og praksis
Helgens kurs bød på mange flotte diskusjoner inne. Vi var innom temaene prinsipper for god fotballaktivitet, øktas rammer, treneren som veileder, klubben som sjef, aktivitetskategorier og trenervett. Vi ser at vi har en flott gjeng engasjerte trenere, med mye god kunnskap og reflekteringsevne. Hovedvekta på kurset foregikk i praksis ute på feltet der alle deltagerne var i aksjon med øvelser innenfor de fire aktivitetskategoriene. Mellom hver gruppe fikk vi frem fine refleksjoner, tilbakemeldinger og diskusjoner rundt økta. Under søndagens praksisdel trosset gutter fra 2011 og 2010 årgangen snøføyka og stilte opp som objekter.

Fantastiske foreldretrenere
Vi skal være stolte av det engasjementet og den frivilligheten som foreldretrenerne i klubben har. De stiller opp og legger til rette for at barn og unge i nærmiljøet skal ha en god og trygg fotballhverdag. Dette skal vi ta vare på, og bruke all den resursen og kunnskapen vi har i hver enkelt trener for å skape et enda større samhold og kunnskapsutveksling på tvers av lag, årstrinn og kjønn.

Takk for deltakelsen!

grasrotkurs_2019_2

Etter en prat inne i arenaen bar det ut på feltet for den praktiske delen.

grasrotkurs_2019_3

Tusen takk til gutter 2010 og 2011 som stilte opp som objekter.

grasrottrener

Har du ennå ikke tatt Grasrottreneren delkurs 1 eller ønsker å gå videre på delkurs 2 finner du kursoversikt her.