Fotballdommerne mer aktive enn noen gang

Publisert 11.07.2024 kl.13.03

Fotballdommergruppa har vært mer aktiv enn noen gang denne våren. Sofia Haug Khoury, Herman Holth Skogrand og Ola Hobber Nilsen har, sammen med alle de andre dommerne i Nordstrand IF gjennomført godt over 300 seriekamper gjennom våren!

Fotballdommerne mer aktive enn noen gang

Sofia dømte sin første kamp denne våren og har dømt 5'er og 7'er, Herman har vært med noen år og dømmer 9'er, og Ola er vår høyest rangerte dommer og dømmer Eliteserien for herrer. Et stort spenn, men for de som spiller er alle kamper viktige, uansett nivå, og dommeren er viktig for at det skal bli kamp.

70 NIF-dommere
Mer enn 70 dommere er nå aktive i Nordstrand IF – vi har 10 aktive, autoriserte dommere, 2 rekrutteringsdommere, og ca 70 aktive klubbdommere. En spesiell gratulasjon til Jonas Klaesson og Gunilla Danielsen som er godt i gang som rekrutteringsdommere!

Nytt av året er at det settes opp dommere fra klubben i klassene 8-13 år slik at alle kamper har dommer, og at alle som ønsker å være med som dommer får tilbud om kamper. Litt veiledning er det også. Klubbdommerne har også bidratt til OBOS miniliga og på Jentedagen. Tilbakemeldingen fra lagene er veldig positiv – det er flott både for spillere og lagledere at det er dommere «utenfra» på kampene.

Utvikling av nye dommere koster, både i form av innsats, dommerhonorarer og utstyr. Dette gir igjen inntekter til de som dømmer, ca 60 000 kroner er det utbetalt til klubbdommerne for vårsesongen – fine lommepenger for å gjøre en jobb som både er lærerik og som passer godt under temaet «ungt lederskap» som er en del av handlingsplanen for NIF.

For høsten videreføres oppsett av dommere til klubbkamper, og det kommer PUMA-cup for 7'er og 5'er. Det vil bli arrangert dommerkurs for de som ønsker å starte som dommere (dato ikke fastsatt), og det planlegges å etablere en faddergruppe for de yngste og nyeste dommerne som skal bidra til ekstra trygghet og læring i oppstarten som dommer.

Thomas Henning Farstad
Dommeransvarlig Nordstrand Fotball