Bane-status

Publisert 31.01.2018 kl.14.49

Her følger informasjon rundt status for vinterdrift av banene på Hallager og Niffen.

Bane-status

Hallager

Hallager er som alle har fått meg seg stengt for aktivitet, det har den vært siden romjulen som følge av at det frøs is på banen da det kom snø som gikk over til regn. Sumo (brøytemannskaper) har siden uke 1 jobbet med å få fjernet denne isen, det er benyttet smeltemiddel, isskrape og brøyteskjær, men det er fortsatt isete områder på banen. Det ligger tykkest is langs sidelinjene mens det på størstedelen av spilleflaten nå er tynnere is og større grønne områder men med stedvis is.

Etter møte med Sumo tirsdag 30.01.18 ble vi enige om at de skal konsentrere seg om mindre områder av banen av gangen slik at vi kan få åpnet områder for trening mens de fortsetter å jobbe seg over banen. Vi fikk ikke en dato for når de vil klare å åpne store nok områder slik at vi kan starte opp aktivitet der, men lovte å sette på ressurser og opprettholde trykket i arbeidet.

Det gledelige her er at den isen som har fryst på banen har lagt seg på toppen av gresset, og ikke fryst ned i banen slik at banen er myk og spillbar når vi får av isen.

Niffen

Som kjent virker dessverre ikke undervarmen på Niffen i vinter heller, og etter vedvarende utfall av varmesoner frem til jul ble det besluttet å stenge av varmen og gå over til tradisjonell vinterdrift av banen. Dette for å unngå store forskjeller i kvalitet på underlaget for spillerne (med vekselsvis myke og harde felter) og for å begrense slitasje på gresset ved brøyting og slodding.

Administrasjonen og ledelsen i klubben jobber iherdig med å finne en løsning når det gjelder undervarmen. Vi har fått et system som ikke virker, selv etter at det ble lagt på nytt sommeren 2017. Det er en meget vanskelig situasjon vi er i, men vi gjør hva vi kan for å få til en best mulig løsning.

Banen blir noe hardere i bunnen enn den ville vært med undervarme, men det skal være bart og spillbart gress. For å opprettholde dette jobbes det daglig med snørydding, slodding og utlegg av smeltemiddel for å holde banen så bra som mulig, her har selvfølgelig været en stor innvirkning på hvilken kvalitet vi klarer å opprettholde. Været som har vært den siste tiden med vekslende snø og regn kombinert med kulde er en utfordring, men her er det daglig kontakt med Sumo for å optimalisere forholdene.

I all hovedsak skal det jobbes med banen på dagtid slik at den er klar til treningsstart/akademi. Vi har ved noen anledninger hatt dager hvor det har vært vedvarende snøvær utover ettermiddag og kveld, det vil da enkelte ganger være behov for brøyting av banen mens trening pågår. Da er det viktig at vi som bruker banen innretter oss etter de instrukser som blir gitt fra brøytemannskaper med tanke på sikkerheten for oss på banen og for de som brøyter.