Reisebrev fra Camp Nou

Publisert 01.07.2015 kl.23.39

Astrid har vært på sommerferie i Barcelona og høydepunktet var selvsagt en tur til FC Barcelonas hjemmebane Camp Nou.

Reisebrev fra Camp Nou

Mes que un club betyr Mer enn en klubb.

Stadion er åpen for besøk stort sett hver dag hele året. Det er lagt opp som en omvisning (Camp Nou Experience) der en følger løypa rundt og får sett høydepunktene.

premier

Turen starter med premiesamlingen. Her kan man se effekter og historie gjennom alle klubbens år. Vi så også at damelaget til Barcelona har vunnet en del store pokaler. Gullskoene og gullfotballene til Messi hadde en stor plass i utstillingen, han regnes som Barcelonas største spiller gjennom tidene. De nederste pokalene er fra Champions League.

img_3107

Deretter gikk vi ut på tribunen. Hvis det ser ut som det er lite folk så var det fordi vi møtte opp kl 9.30 da det åpnet slik at vi var noen av de første inn. To timer etterpå var det kø overalt.

img_3118

Presseområdet.

img_3119

Motstandergarderoben, med boblebad og massasjebenker.

2img_3124

Spillertunnelen. Solveig har store planer om å spille på Barcelona når hun blir stor.

img_3128

Utgangen av spillertunnelen.

img_3135

Logo i gressmatta. (Den var i kunstgress, ja)

2img_3129

Innbytterbenken. Noe for oppgraderingen av Niffen?

img_3139

Pressetribunen. De beste plassene på stadion mente Astrid, her var det full oversikt over hele banen.

Siste del av turen var et svært multimediaområde der en kunne se filmer, høre lyd (Barcasangen og stadionbrøl), velge øyeblikk i Barcahistorien som man ville se nærmere på, f.eks Messi sin første liga-kamp. Er man interessert i Barca kan det fort gå noen timer her.

mymedia

Gjennom hele omvisningen fikk man tatt bilder, her med pokalen. Ellers kunne man ta bilde "sammen med favorittspilleren", "sammen med laget" osv. Ved utgangen fikk vi overrakt en album med alle bildene i slik at vi kunne se om vi ville kjøpe den til en stiv pris, godt over 40 euro for halvdårlige bilder, men vi kunne også få kjøpt enkeltbilder til 20 euro. (Stiv pris det også).

1drakt

Og selvsagt ble dagen avsluttet med en tur i den 3 etasjes store butikken. Spillertrøya (de har en kolleksjon på x antall forskjellige) kostet 90 euro med trykk (Nr 11 er selvsagt Neymar om du skulle lure). Shortsen kostet vel 33 euro, men de var tomme for riktig størrelse. Ellers var det mer eller mindre nyttige effekter med Barca-logo så langt øyet kunne se.

Selve billettene til omvisningen kostet 23 euro for voksen og 17 for barn, tatt i betraktning at vi tilbrakte 3,5 timer der (derav 45 min i butikken), var det verdt prisen. Ungene syntes det var kjempestas og til og med en lite fotballinsteressert mor syntes det var gøy.

Astrid ønsker alle en fortsatt god sommer!