For en deilig sesongavslutning!!

Publisert 11.10.2018 kl.18.46

En fantastisk sesong er snart slutt og opprykket sikret! Hovedtrener Thomas Holm oppsummerer sesongen:

For en deilig sesongavslutning!!

Vi begynte oppkjøringen til 2018-sesongen i november 2017. Det var en tøff vinter og mange økter ble avholdt i Manglerudhallen og ute på Niffen. I vinter spilte vi tolv treningskamper og forberedte oss godt med tre økter i uken i tillegg. Stallen var på 25 mann, de fleste lokale gutter. Dette har vært viktig for meg da jeg ønsker en tydelig identitet på laget. Klubben driver meget bra nedover i kullene og det er utrolig mye talent.

Vi serieåpnet mot Romsås og vant oppskriftsmessig. Deretter hadde vi en bra vårsesong med unntak av hjemmekampen mot Heming, hvor vi tapte fortjent, og den gedigne skuffelsen mot Manglerud Star hjemme hvor vi ga bort to mål på seks minutter. Til tross for et godt opphentingsforsøk tapte vi kampen 4-3.  Inn mot sommeren var vi likevel med i toppen etter imponerende borteseire mot Ullern 2, Oslojuvelene, Lyn 2 og Fagerborg. Det viste seg at det skulle stå mellom oss, Heming og M/S.

I sommer mistet vi over ti spillere som har spilt mye. Noen grunnet jobb, andre flyttet. Tapet av vår kaptein Erlend Eikeland var spesielt tungt. Erlend har vært en bærebjelke for dette laget i flere år. Gjennom sommeren ble det gjort en god jobb med å erstatte spillerne. Via FinnDinSpiller og et bra kontaktnett fikk vi inn viktige spillere inn mot høstsesongen som har bidratt på flere lag i klubben; A-laget, Rekruttlaget, Junior 1 og Junior 2.

Jeg vet av erfaring hva en ferie gjør med en spiller. Gutta fikk derfor et treningsprogram i sommerferien og vi gjorde noe som jeg tror har vært med på å avgjøre sesongen til vår fordel: vi startet opp med trening over en uke før de fleste lag og la inn to treningskamper. Dette gjorde at vi også startet høstsesongen bra og var med hele veien inn. Høstsesongen inneholdt også noen kamper utenfor banen i form av to protester. Først protesterte vi og Manglerud Star sammen på en ikke-spilleberettiget Hemingspiller og fikk medhold. Senere protesterte vi på en ikke-spilleberettiget M/S-spiller og fikk avslag da kretsen ved en feil hadde gitt spilleren tillatelse.

Vi fikk en svært dramatisk sesonginnspurt. Med to tøffe kamper igjen mot Heming og Lyn 2 var vi ikke bare nødt til å vinne kampene selv, vi trengte også hjelp fra M/S sine motstandere. Samtidig som vi spilte en av våre beste kamper og slo Heming 3-1 borte, ble det 3-3 mellom M/S og Oslojuvelene. Jubelen var høy da vi med én kamp igjen kunne kjenne på følelsen av å ha alt i egne hender. Heming var hektet av gullkampen – det skulle stå mellom oss og M/S, som jaget poenget bak. På Niffen troppet Lyn 2 opp med et godt lag bestående av mange A-lagsspillere. Omtrent 250 tilskuere fikk se våre gutter takle presset, vinne kampen imponerende 5-0 og med det rykke opp til 3. divisjon. Det var tydelig at dette betydde mye for mange!

Opprykket er en meget sterk prestasjon i en avdeling som har holdt høyt nivå. M/S, med kun ett tap hele sesongen, og Heming ga oss kamp helt til døra. Vi ønsker å takke alle lagene for en tøff og god sesong.

Fremtiden ser lys ut for Nordstrand. Vi har en snittalder på 20,7 år på A-laget vårt og et Juniorlag som topper Interkrets A en runde før slutt. Nå som klubben skal inn i toppfotballen regner jeg med at mange ønsker seg hit. Fasilitetene er av Oslos beste nå: to baner med undervarme i tillegg til ny hall med 140 kvm treningsrom. Her kan man bli så god man vil.

Takk for et knall år, det har vært gøy! Opprykket er en konsekvens av mange års jobbing med bra kvalitet av alle trenerne nedover i kullene. Den jobben som gjøres der er uvurderlig for A-laget.

Thomas Holm