Et godt sosialt miljø er viktigst for ungdommene i klubben

Publisert 30.04.2023 kl.19.23

Samholdet, det sosiale miljøet og at de har det gøy sammen på treningene. Det mener ungdommene i klubben vår er det beste ved å spille håndball i Nordstrand.

Et godt sosialt miljø er viktigst for ungdommene i klubben

Ungdomsutvalget har gjennomført en spørreundersøkelse blant utøverne i ungdomshåndballen for å kartlegge hvordan ungdommene har det i klubben. Undersøkelsen berører flere viktige temaer som er viktig å ivareta av hensyn til ungdomsmiljøet i klubben. Alt fra det sportslige til det sosiale er omfattet av undersøkelsen. Rundt 120 utøvere, både jenter og gutter, fra 13-års alderen opp til junior, deltok i den anonyme undersøkelsen.

- Ungdomsutvalget jobber for at ungdommen blir hørt og har medbestemmelse i klubben. Derfor er det viktig at vi får et tydeligere perspektiv på hvordan ungdomsmiljøet i klubben er, slik at vi kan innrette vårt arbeid ut ifra ungdommens behov, sier Mathias Markanovic, leder i ungdomsutvalget.

Mathias sier resultatene viser at mange trives godt i Nordstrand. Alle temaene i undersøkelsen viser positive resultater, men det er særlig det sosiale miljøet og samholdet på lagene som ungdommen setter pris på.

- 95 prosent svarer at de er fornøyde med det sosiale miljøet på laget. På spørsmål om hva som er det beste ved å spille håndball i Nordstrand trekker veldig mange frem et godt lagmiljø og at de har det gøy sammen med lagkameratene, forteller Mathias.

Lederen for ungdomsutvalget mener dette viser at det er viktig at alle, både klubben, trenere, frivillige foreldre og ungdommene selv, bidrar til å utvikle og beholde gode og inkluderende miljøer på årgangene.

- Det er nøkkelen til å få ungdommer til å fortsette med idrett så lenge som mulig. Vi vet at mange slutter i løpet av ungdomsskolen og videregående skole. Dette bekrefter også undersøkelsen, der rundt en tredjedel svarer at de er usikre eller mest trolig ikke spiller håndball ett år frem i tid. Hvis vi skal få ungdommene til å bli i klubben så lenge som mulig, må alle få oppleve det gode miljøet vi vet finnes på mange årganger i klubben vår. Det å komme på trening, omringet av et godt sosialt miljø, gjør at stresset som ellers foreligger i hverdagen på grunn av skole og diverse, forsvinner helt. Det eneste som er i tankene er at man koser seg. Det er viktig at alle får en slik opplevelse, sier Mathias.

Ungdomsutvalget vil i tiden fremover jobbe videre med hvilke aktiviteter og tiltak som kan styrke det sosiale miljøet på ungdomsårgangene ytterligere. Det vil om kort tid også bli satt i gang en spørreundersøkelse for fotballårgangene.

- Vi vil gjerne ha innspill, både fra ungdomslagene i håndball og fotball. Ungdommene kan være med å påvirke klubbhverdagen vår ved å engasjere seg. Ta kontakt med meg eller noen av de andre i ungdomsutvalget og fortell hvilke aktiviteter, enten i laget eller på tvers av årgangene, dere har lyst til at vi setter i gang med, avslutter Mathias.

Disse sitter i Ungdomsutvalget:
Mathias Markanovic (90852098)
Thomas Helgheim