Viktig dommersatsing i klubben

Sist oppdatert 16.01.2016 kl.16.03

Det foregår en god og viktig satsing på dommere i Nordstrand håndballgruppe.

Viktig dommersatsing i klubben
Helene Haukedal, Anders Färje, Emma Helman, Stein Ekholdt og Guro Rønning klare for dømming og veiledning i 2016.

Bakgrunn
Klubbens dommergruppe består i dag av 23 dommere og 17 barnekampveiledere. Kravet fra Region Øst er at vi må ha et visst antall dommere per lag påmeldt i seriespill. Konsekvensen av at klubben ikke oppfyller denne kvoten er at vi får bot og i ytterste konsekvens strykes påmeldte lag. Vi har tidligere slitt med å fylle vår kvote og for en del år siden fått bøter.

Dommere er en stor kostnad for klubbene og i tillegg er det stor omsetning, det vil si at mange dommere kun dømmer i ett år.

Hva gjør vi for å holde på våre dommere?
Nordstrand har inngått en 11-12 års avtale med regionen. Dette går ut på at vi selv ordner dommere til våre 11- og 12-års kamper som vi arrangerer. Grunnen til at vi ønsker å gjør dette er at vi kan passe på at våre dommere får mulighet til å dømme og utvikles på riktig nivå.

Vi har samtidig startet et prosjekt med «veiledere» som skal bidra til trygghet og god utvikling av barnekampveilederne og våre første-års regionsdommere. Vi har tre yngre dommere som jobber som veiledere; Emma Helman, Guro Rønning og Helene Haukedal, alle tre med bakgrunn fra klubbens J97-årgang og fremdeles aktive håndballspillere. Erfaringen så langt har vært veldig god. Vi ser at våre dommere har hatt en utvikling som er bedre enn hva vi har klart tidligere år.

Dommeransvarlige
Det er to av klubbens mest erfarne dommere som igjen administrerer og veileder våre veiledere; Anders Färje og Stein Ekholdt. Nordstrands dommerkontakt er Mette Blomqvist som gjør en fantastisk jobb med å administrere dommere til våre kamper.

Målsetninger:
- Ha barnekampveileder kurs i egen regi hvert år
- Ha dommere på Trinn 1 regions dommerkurs hvert år
- Få dommere inn i satsningsgrupper som regionen har

Vi takker veilederne og dommerne våre for innsatsen i 2015 og ønsker dere alle et utviklende 2016!