Gå til innhold Gå til navigasjon

Medlemsvekst til tross for et utfordrende koronaår

Publisert 27.03.2022 kl.12.14

2021 ble nok et krevende og annerledes år for idretten. Det har likevel vært masse aktivitet i foreningen og Nordstrand IF har 400 flere medlemmer enn før pandemien. Les mer i årsberetningen, som legges fram for årsmøtet 29. mars.

Medlemsvekst til tross for et utfordrende koronaår

Medlemsutviklingen

Ved utgangen av 2021 var det 2475 medlemmer i Nordstrand IF. De aller fleste er barn og unge under 20 år. Sett under ett har antallet medlemmer økt med 292 personer fra 2020 til 2021. Mesteparten av økningen skyldes god rekruttering i foreningens yngre årganger, men også etableringen av e-sport har bidratt til økte medlemstall. Utviklingen på ungdomssiden har vært forholdsvis stabil.

Informasjon om årsmøte finner du her.

Årsmeldingen for 2021 kan du lese her.

2021 har vært nok et krevende og annerledes år

Covid-19-pandemien medførte strenge restriksjoner fra myndighetene, og la betydelige begrensninger på store deler av våre ordinære aktiviteter. Året begynte tøft og spesielt ble håndballen rammet da det i lengre tid ikke var lov med innendørsaktiviteter. Styret besluttet å redusere treningsavgiften for håndballen i denne perioden. Heldigvis endret mye seg gjennom året og da sommeren kom, var situasjonen lysere. I november ble det igjen innført nye restriksjoner, som opphørte på nyåret.

Hovedprioriteringen til styret og administrasjonen har i 2021 vært å opprettholde så mye aktivitet som mulig – og samtidig bidra til å hindre smittespredning. Når vi ser tilbake på 2021, har vi lykkes med mye. Alle som har vært en tur på Niffen har fått med seg at det midt oppi pandemien har foregått massevis av aktivitet. Og det er spesielt gledelig at antallet medlemmer i foreningen etter nærmere to år med pandemi har økt med rundt 400 personer. Dette kan vi takke administrasjonen, trenere og de frivillige rundt årgangene og gruppene for, som har stått på i hele denne krevende perioden nettopp for at alle i Nordstrand IF skulle få et så godt tilbud som mulig. Den enorme innsatsen, tålmodigheten og kreativiteten som har blitt utvist på alle nivåer har gjort at foreningen sto godt rustet når arbeidet med gjenåpningen av idretten startet fra sommeren og utover høsten.

2021 har vært en krevende tid for oss alle, og å drive et stort idrettslag med viktige aktiviteter for bortimot 1800 aktive utøvere og et stort frivillighetsapparat er ikke enkelt. Stadig nye restriksjoner og regler har vært utfordrende. Særlig det første halvåret i 2021 var usikkerheten stor, og ansatte, trenere og frivillige har på forbilledlig måte bidratt på alle mulige vis. Løvelekene og de planlagte cupene på våren ble avlyst. Aller mest utfordrende har det nok vært for våre voksne utøvere. Med unntak av damelaget vårt i håndball, som har vært en del av toppidretten, fikk ingen av seniorlagene lov til å spille kamper det første halvåret og det var strenge restriksjoner på gjennomføring av treninger.

Det har samtidig vært flere lyspunkter. På høsten fikk vi gjennomført cupene i håndball og fotball som normalt. Det samme gjaldt for Ulvøya rundt. I august åpnet vi et helt nytt e-sport-senter på loftet i klubbhuset på Hallager. Gjennom sommerukene deltok mer enn 400 barn på Camp Nordstrand, der et stort antall av våre unge utøvere var engasjert som instruktører og ledere. NIFFO har stort sett vært åpen gjennom hele året, og erfaringen er at stadig flere barn ønsker å benytte seg av dette flotte tilbudet. Det samme gjelder akademiet og ikke minst det nystartete tilbudet ballidretten for de aller minste, som ved utgangen av året teller rundt 100 håpefulle jenter og gutter.

Styret

Styret har bestått av 13 frivillige personer med ulik tilknytning til foreningen. Det har blitt gjennomført ni styremøter. Flere er blitt gjennomført digitalt på grunn av koronarestriksjoner. Styret har et overordnet ansvar for å videreutvikle foreningen, for å forvalte foreningens økonomi, og for at foreningen opererer innenfor rammene av norsk lov og lover og vedtak satt av idretten og foreningen selv. Styrets viktigste oppgaver i 2021 har vært knyttet til økonomi og til gjennomføring av mest mulig sportslig aktivitet innenfor rammene av koronarestriksjonene. Å sørge for god informasjon til medlemmer, trenerapparat og frivilligheten har hatt høy prioritet.

Styret har i 2021 jobbet videre med å implementere modellen innført i 2019 der foreningen ikke lenger har gruppestyrer for særidrettene, men kun ett felles styre for hele Nordstrand IF. Et viktig mål for styret er at frivilligheten skal finne sin plass med tydelige ansvarsforhold mellom administrasjonen og det frivillige arbeidet. Styret la derfor fram for årsmøte i 2021 en helhetlig organisasjonsplan som tydeliggjør roller, utvalg og ansvarsforhold i foreningen.

Ressursgrupper og utvalg der frivillige deltar i samarbeid med administrasjonene står sentralt i organisasjonsplanen og arbeidet med å nedsette ressursgrupper for idrettene, cup- og arrangements-komité, sponsorgruppe, anleggsgruppe, kommu-nikasjonsgruppe, ungdomsutvalg og utvalgene for inkludering og etikk er kommet godt i gang. På grunn av de mange restriksjonene knyttet til å møtes fysisk, har det i store deler av 2021 samtidig vært krevende å finne nye måter å engasjere de viktige frivillige kreftene vi vet finnes i foreningen. Styret vil jobbe videre med dette i 2022.

Administrasjonen

Nordstrand Idrettsforening er en liten bedrift. I 2021 har det vært utført 7,0 årsverk i administrasjonen. Nytt for 2021 er prosjektstilling med ansvar for Parasport. I tillegg har i overkant av 130 ungdom og voksne mottatt lønn som trenere og instruktører på lagene våre, NIFFO-akademiet, ballidrett og Camp Nordstrand.

Administrasjonen har vært ledet av Sverre Kildahl. Kildahl har ledet arbeidet på en svært god måte. Foreningens sportssjef, Anna Collett, har hatt det overordnete ansvar for foreningens sportsavdeling og alle våre idretter. Mette Blomqvist har hatt administrative roller innen håndballgruppen. I fotballgruppen ble det administrative fordelt mellom Thomas Holm, Simon Hansen og Madeleine Valø, der flere også har hatt treneransvar for mange av våre fotballag. Janne Osmo Eriksen har ansvar for arrangement og kommunikasjon for hele klubben. Christopher Knudsen er ansvarlig for Parasport og bordtennis. Gunnar Flaten har hatt ansvar for Niffo-akademiet. Rune Svendsen og Ken Flisvang har hatt ansvar for drift av anleggene våre, sammen med Håkon Arnesen - vår arbeidsomme vaktmester-assistent, som også i 2021 har utført sine arbeidsoppgaver utmerket.

Sportsavdelingen har foruten den daglige administrative oppfølgingen, blant annet arrangert temakvelder og kurs, trenertreff med veiledere, hatt fokus på spillerutvikling, jobbet systematisk med tanke på rekruttering til de yngste årgangene, rekruttering av trenere, samt hatt ansvar for fotball- og håndballskoler og andre tilbud i skoleferiene (Camp Nordstrand).

Styret er svært godt fornøyd med hvordan administrasjonen har skjøttet sine oppgaver i et spesielt krevende år. Det er i 2021 ikke blitt rapportert om skader eller ulykker for våre ansatte.

Niffo og Akademiet

Niffo er Nordstrand Idrettsforenings «etter skolen-tilbud» til barn i Nordstrand bydel fra 1. til 5. klassetrinn. Det er et lavterskeltilbud for alle som ønsker å være fysisk aktive rett etter skolen, og et alternativ til Aktivitetsskolen. På Niffo får barna sunn mat servert fra Storstua, de får hjelp til lekser, og barna tilbys ulike idretter og aktiviteter fra kvalifiserte trenere og instruktører. Hovedbasen er Nordstrand Arena og tilhørende fotballbaner.

I 2021 har Niffo hatt ansvar for akademitreninger på fotball og håndball. Akademiet er et tilbud til barn fra 5 – 8. klassetrinn hvor det legges vekt på ferdighets-utvikling, mestring og idrettsglede i trygge omgivelser.

Frivilligheten

Det flotte tilbudet til våre medlemmer ville aldri latt seg gjennomføre uten den iherdige innsatsen fra de hundrevis av frivillige som står på for foreningen og lagene sine gjennom hele året. I 2021 har nærmere 350 frivillige vært i sving som trenere eller hjelpetrenere rundt årgangene. I tillegg har mer enn 100 foreldre bidratt i årgangene som foreldre-kontakter og med andre fellesoppgaver rundt lagene (cup, dugnad, økonomi, spons, sosialt). Det er også et betydelig antall frivillige som har hjulpet til i forbin-delse med våre dugnader og arrangementer, som ryddemannskap, vakter, dommere og i andre viktige funksjoner. I kroner og øre ligger det en betydelig verdi i alt det frivillige arbeidet som nedlegges. Og minst like viktig er den betydningen det viktige frivillige arbeidet har for alle barna våre og for miljøet i vårt nærområde.

Styret ønsker å takke alle dere frivillige, for alt dere gjør for våre medlemmer, samtidig som dere videreutvikler foreningens verdier knyttet til respekt, samhold og engasjement. I 2021 fikk over 400 av foreningens frivillige et NIF-kort til en verdi av 500 kroner, som blant annet gir gratis kaffe i Storstua.

E-sport

Etter ett og et halvt år som prøveprosjekt besluttet årsmøtet 2021 at e-sport skulle etableres som en ny gruppe i idrettsforeningen. Treningene består av fysisk aktivitet, teori og undervisning samt det å trene på strategier og spille kamper. Som et viktig supplement til de tradisjonelle lagidrettene i klubben, jobber gruppen ut fra tre hovedmål: mestring og utvikling, fysisk utfoldelse i trygge omgivelser, samt samhold og sosial tilhørighet.

Tilbudet i e-sport-gruppen er rettet mot barn og ungdom i alderen 9-18 år. Hovedvekten av de aktive er i alderen 11-13 år. Ved utgangen av 2021 besto e-sport-gruppen av 31 medlemmer.

Styret besluttet våren 2021 at loftet på klubbhuset på Hallager skulle bygges om og tilrettelegges for e-sport. Grunnleggende infrastruktur er blitt oppgradert og det foretatt innkjøp av 20 datamaskiner. Etter stor dugnadsinnsats fra foreldregruppa, ble det nye e-sport-loftet offisielt åpnet i august 2021.

Egne lokaler har gitt nye muligheter for å utvikle tilbudet videre og til å ta inn flere medlemmer. Fra å ha vært et tilbud en gang i uka, har det gjennom høsten og vinteren vært aktivitet på loftet tre kvelder i uken. To av dagene er dedikert til Overwatch, hvor medlemmene spiller på lag og deltar i seriespill. Det er også opprettet et flerspill-parti, som spiller flere ulike spill i løpet av sesongen.

Aktivitetene i gruppen er primært foreldredrevet og basert på frivillighet. For å ivareta den faglige delen ble det høsten 2021 rekruttert to trenere med ansvar for partiene som spiller Overwatch og de som deltar i serie. Trenerne er en viktig ressurs i arbeidet med på å utvikle det faglige tilbudet videre.

Det er betydelig interesse for e-sport og ventelistene for å kunne delta har vokst jevnt og trutt. Planen er å starte flere partier i løpet av vinteren/våren 2022. Siden e-sport er en ny idrettsgren må gruppen vokse sakte slik at alle nye medlemmer blir ivaretatt på en god måte og får et tilfredsstillende tilbud.

E-sport-gruppen fikk i 2021 Lions Foreningspris. Prisen går til en frivillig organisasjon som i særlig grad har hatt betydning for barn og ungdom i bydelen, og som har medvirket til nyskapende idéer og aktiviteter.

Fotball

Fotballgruppen har ved utgangen av 2021 956 aktive utøvere. Antall aktive fotballspillere har over tid vært relativt stabilt, både blant jenter, gutter, menn og damer. I barneårgangene er det engasjert mange ivrige foreldretrenere, og det er stor oppslutning om frivilligheten rundt årgangene. I ungdomsårgangene har foreningen mange kompetente trenere ansatt eller på kontrakt. Takk til alle dere på årgangene for den betydelige arbeidsmengden dere nedlegger.

Det er stor bredde på nesten alle årganger, i tillegg mange gode årganger og lag, og en rekke talentfulle spillere. Ekstra gledelig er at de yngste årgangene er i gang med store grupper gutter og jenter. Vi ligger fortsatt på en jenteandel på ca. 20 prosent.

Nordstrand A-lag herrer kom i høst endelig i gang med seriespill i 3. divisjon. Vi fikk en tung start. Etter halvspilt serie lå vi på nedrykksplass. En enorm avslutning på sesongen ga seier etter seier både hjemme og borte. Det endte med en respektabel 6. plass. I sommer spilte vi NM. Vi var direkte kvalifisert til 1. runde og møtte Bærum og vant i straffekonk. I 2. runde kom Sarpsborg 08 (Tippeligaen) til Niffen.

Her endte cupeventyret med æren i behold. Meget god innsats til tross for kun to treningskamper før alvoret startet. Det ble solgt flere spillere fra A-laget til klubber i OBOS og Postnord ligaen.

Junior 1 spilte Interkrets A i høst. De gjorde sine saker bra, ble nummer tre, og fikk utdelt bronsemedaljer.

I fotballgruppen jobbes det kontinuerlig med å sikre et best mulig tilbud på alle årganger og lag.

Håndball

Håndballen har 733 aktive spillere ved utgangen av 2021. Vel halvparten er tilknyttet barnehåndballen, 41 prosent ungdomshåndballen og seks prosent er seniorspillere. Det er gledelig å se at vi er flere aktive håndballspillere enn før pandemien. Målet er å få enda flere håndballspillere på alle nivåer, og beholde flere spillere, særlig i ungdomshåndballen. Det er fortsatt langt flere jenter enn gutter som spiller håndball, og det er et uttalt mål å rekruttere og beholde enda flere gutter.

I samsvar med foreningens motto «Flest mulig - lengst mulig - best mulig», er det viktig for Nordstrand håndball å ha både et dame- og herrelag i toppen av norsk håndball, med flest mulig spillere med lokal forankring. Det var derfor et stort lyspunkt i 2020 at damelaget rykket opp til 1. divisjon! Damelaget klarer seg bra i 1. divisjon og lå på fjerde plass i serien ved utgangen av 2021. Etter en lang korona-periode uten håndball har også herrelaget endelig fått vist seg frem. De gjør det godt i 2. divisjon og leder serien. Det blir spennende å følge disse lagene framover.

For å beholde landets beste junioravdelinger både på gutte- og jentesiden, er det etter styrets vurdering viktig at det finnes lag på høyere nivå som gir yngre spillere noe å strekke seg etter. Samtidig er det kostnader forbundet med å ha to lag i landsdekkende seriespill, og det er enighet om at vesentlig egeninnsats er nødvendig for at håndballgruppen skal kunne bære de økonomiske konsekvensene. Styret mener at senioravdelingen ikke skal belaste bredden vesentlig økonomisk, og har lagt klare føringer om betydelig dugnadsinnsats for å holde kostnadene nede.

Koronapandemien satte en stopper for ordinær håndballaktivitet store deler av våren 2021. Det ble nok et svært krevende halvår for håndballen. Trenere forteller at det var en meget krevende tid og at det var utfordrende å holde motivasjonen oppe hos spillerne over så lang tid. Vi er imponert over innsatsen og engasjementet trenere, foreldrekontakter og andre frivillige har lagt ned. Tusen takk for innsatsen, den har vært uvurderlig.

Ved sesongstart høsten 2021 var håndballen endelig tilbake. Treningene kunne gjennomføres som normalt, seriespillet kom i gang og vi kunne delta på cuper. Det har vært fantastisk å se hallen vår fylt med håndballaktivitet og glade barn, unge og voksne.

I året som har gått har håndballgruppen fortsatt å jobbe for at kommunikasjon og dialog med trenere og foreldrekontakter skal bli enda bedre. I I 2020 ble to trenerveiledere ansatt til henholdsvis ungdoms- og barnehåndballen. Trenerveilederne er et svært positivt og viktig tilskudd for dialog og oppfølging av trenere. Et viktig satsingsområde er å videre med øke samarbeidet mellom trenere på tvers av årsklasser, særlig mellom G/J16, junior og senior.  Å sikre nok dommere til alle kamper og utvikling av nye dommere, vil alltid være viktig.

For håndballgruppen har de organisatoriske endringene som ble gjennomført i 2019 vært krevende. Færre frivillige i sentrale posisjoner og begrensede administrative ressurser fortsetter å  medføre et stort press på styret og administrasjon., Det er jobbet mye med å finne gode trenerløsninger både på lang sikt og ad hoc når det har vært behov for det.

Parasport

Allsport skiftet i 2021 navn til parasport. Gruppen hadde ved utgangen av 2021 ca. 80 medlemmer i alderen fem til 30 år. Gruppen er organisert i fire undergrupper – Allsport Basis, Allsport Håndball, Allsport Fotball og Allsport Bowling. Gruppen samarbeider med andre klubber på følgende aktiviteter: Allsport Innebandy (Sagene IF), Allsport Svømming (Lambertseter Svømmeklubb), Allsport Golf (Grønmo Golfklubb), Allsport Klatring (Kolsås klatreklubb). I tillegg har gruppen etablert et samarbeid med DNT Oslo & Omegn for å arrangere turer én gang i måneden. Tanken var at turene skulle være et alternativ til treningene, men denne aktiviteten ble også nedstengt i november.

Pandemien har hatt store konsekvenser også for aktivitetene i 2021, men vi kom i gang med samtlige aktiviteter i løpet av høsten 2021. Løvelekene ble avlyst også i 2021.

Fra september 2021 har Parasporten ansatt en idrettskoordinator i 40 prosent stilling som er en del av administrasjonen i NIF. Gjennom stillingen ønsker vi økt aktivitet i gruppen med utvidet tilbud til eksisterende medlemmer samt å rekruttere nye medlemmer. Christopher Knudsen ble innstilt til stillingen og er kommet veldig godt i gang.

Triatlon

Triatlon-gruppen hadde ved utgangen av 2021 30 aktive medlemmer. Gruppen har lagt bak seg et år med lite konkurranseaktivitet, men har til tross for korona klart å gjennomføre en del fellesaktiviteter. En og annen felles økt er blitt gjennomført, men med svært begrenset antall. Egentreningen fortsatte som vanlig også i 2021, bortsett fra økter i treningsrommet. Gjennom koronaperioden har det vært felles sykkeløkter på en treningsplattform ved navn Zwift. Her møtes medlemmer for spesifikke sykkeløkter og ‘sosialiserer’ gjennom chat. Treningsformene fra koronaperioden ble videreført gjennom hele 2021 da dette er ansett som en suksess og er blitt en fast del av gruppens opplegg gjennom mørketiden.

Triatlon-gruppen er svært fornøyd med at Ulvøya Rundt ble gjennomført i 2021 med suksess sportslig og økonomisk. Ulvøya Rundt er et samarbeid med Lambertseter svømmeklubb. Gruppen har som vanlig god kontroll på økonomien og året 2021 ble året hvor svært lite ble gjort av innkjøp. Noe mer innkjøp er budsjettert for 2022 sesongen, hvor felles konkurranser vil være en prioritet.

Nabolagsklubb

Oslo idrettskrets inviterte høsten 2020 alle fleridrettslag i Oslo til å delta i et nytt kvalitetsprogram, som kalles for «Nabolagsklubb». Nordstrand IF er sammen med 24 andre idrettslag i Oslo tatt opp i dette programmet som skal vare ut 2022. Målet med «nabolagsklubb» er å utvikle idrettslag i Oslo til å ta et utvidet samfunnsansvar med særlig fokus på å nå idrettens overordnete mål «idrettsglede for alle».

I 2021 vedtok årsmøtet i Nordstrand IF en ny organisasjonsplan, som bygger opp under arbeidet med å nå målene i Nabolagsklubb. Ungdomssatsning er ett av programmets hovedområder. I den forbindelse ble det valgt inn en ungdomsrepresentant i styret. Ungdomsrepresentanten har deltatt på lederkurs i regi av idrettskretsen. I 2021 ble det nedsatt en egen ungdomskontakt i administrasjonen og det har blitt gjennomført dommerkurs og trenerkurs til ungdom i fotball og håndball. Gjennom året har klubben tilbudt ungdom jobb som instruktører i camper og ballidretten og som trenere i enkelte årganger. I 2021 startet arbeidet med å nedsette et ungdomsvalg i klubben.

Et viktig mål med programmet er å skape aktivitetstilbud for enda flere barn og unge. I 2021 startet foreningen et eget tilbud for e-sport, det er blitt gjennomført gratis sommerferietilbud i juli, det er kjøpt inn utstyr for bordtennis og tilbudet om ballidrett til de aller yngste er videreført. Det er også lagt planer for å utvikle et tilbud om sjøsportaktiviteter.

Som et eget satsningsområde innen Nabolagsklubb har foreningen valgt å videreutvikle tilbudet innen paraidrett. I 2021 er det ansatt en egen prosjektleder, som skal ha ansvaret for å utvikle klubbens lavterskel paratilbud.

I 2021 ble det nedsatt et inkluderingsutvalg, som sammen med administrasjonen har gjennomgått rutinene i foreningen for å håndtere medlemmer som har utfordringer med å betale for deltakelse i idrettslaget. Nettsidene er oppdatert med informasjon om at alle skal få være med og at foreningen alltid finner løsninger for de som har utfordringer med å betale.

Anlegg

Nordstrand IF har i 2021 hatt driftsavtale med Bymiljøetaten om Nordstrand idrettspark (Niffen) og Hallager/Hundejordet. Avtalen innebærer at fore-ningen gjennom sommerhalvåret disponerer banene etter klokka 16 på hverdager og hele tiden i helgene.

Foreningen har også en avtale om vinterdrift, som gjør at vi i året som gikk fikk full bruk av Storekunsten og Lillekunsten med fungerende undervarme. Undervarmen medfører driftskostnader, men betyr svært mye for fotballen og for de som ønsker å spille og trene hele året. Gjennom vinteren 2021 har foreningen leid ut til andre klubber som ikke har undervarme.

I 2021 ble et helt nytt e-sport-senter etablert. Klubbhuset på Hallager har igjennom det siste året gjennomgått en opprustning for tilrettelegging til e-sport-aktiviteter, som ble åpnet høsten 2021. Dette i tillegg til innkjøpet av stasjonære gaming-pc’er, danner gode vekstmuligheter for klubbens e-sport gruppe. I løpet av 2022 vil klubbhuset på Hallager rustes opp ytterligere med en «hang-out» lounge i første etasje etter innvilget tilskudd fra Sparebankstiftelsen.

Sjøaktiviteter starter opp. Etter at Nordstrand IF våren 2021 inngikk leiekontrakt med Oslo kommune for leie strandeiendommen ved Mosseveien 169 har det vært jobbet med opprydding på eiendommen, og vedlikehold av bygningsmassen. Videre har det blitt bestilt kajakker med plan om oppstart av kursing og aktiviteter fra sommeren 2022. For å kunne få utnyttet sjøaktivitetene for fullt, er det lagt planer for å få etablert et bryggeanlegg, og innlagt vann/avløp for tilfredsstillende toalettfasiliteter. Dette avhenger av kommunale godkjennelser.

Sandhåndballbanen kommer i 2022. Sparebank-stiftelsen har gitt tilskudd og de formelle god-kjenningene er nå på plass slik at en sandhåndballbane realiseres i det nordøstlige hjørnet av Niffen i løpet av 2022. Dette vil gi en ny og spennende treningsflate for håndballen.

Nordstrand Arena

Nordstrand Arena åpnet august 2018. Arenaen drives av Nordstrandhallen AS, et aksjeselskap der Nordstrand IF eier alle aksjene. Det er få idrettslag som kan smykke seg med å være eier av sin egen idrettshall, og som har en så flott kafé og sitt eget treningssenter. Hallen og Storstua er blitt et viktig samlingspunkt for alle våre medlemmer, både sportslig og sosialt.

Hovedoppgavene for Nordstrandhallen AS er drift av Storstua og treningssenteret, utleie av lokaler, gjennomføring av arrangementer, parkering og salg av sponsoravtaler.  Restriksjoner knyttet til covid-19 og høye strømpriser på slutten av året bidro til at 2021 økonomisk sett var et krevende år for Nordstrand Arena. Dette førte til at selskapet i 2021 endte med et underskudd på kr. 307.987,-.

Styret i Nordstrandhallen AS har i 2021 bestått av Vegard Aaløkken (leder), Jon Hippe, Sigbjørn Hoem, Aslak Førde og Hauk Jensen. Bjørn Skjønsberg har vært daglig leder, Therese Lunde har hatt ansvar for Storstua og Rune Svendsen for drift, sammen med Ken Flisvang. Nordstrand IF takker alle som jobber for Nordstrandhallen AS. Til tross for koronarestriksjoner har dere alle bidratt til at Nordstrand IF har den beste hallen en idrettsforening kan ønske seg.

Spond Club

I 2021 innførte foreningen et nytt system for medlemshåndtering. Gjennom klubbløsningen i Spond er alle Spond-gruppene som allerede var opprettet i Nordstrand IF bundet sammen i ett felles system. Nye medlemmer melder seg inn gjennom Spond og gjennom Spond registrerer medlemmene hvilke idretter og årganger de deltar på. I 2021 ble alle medlemskontingenter og treningsavgifter fakturert gjennom det nye systemet. Med Spond Club har foreningen også fått en ny kommunikasjonskanal der medlemmene kan nås direkte.

Nettsidene www.nordstrand-if.no

Nordstrand IF sine nettsider - www.nordstrand-if.no - blir flittig brukt. I 2021 har det vært publisert over 90 nyhetsoppslag. Foreningen er aktiv på sosiale medier og har mange følgere. Takk til alle dere som bidrar med å lage oppslag, og til å spre store og små nyheter om det som skjer i foreningen.

Økonomi

Nordstrand IF er en stor klubb med en omsetning på over 20 millioner kroner. Å ha en trygg økonomi er viktig for totaltilbudet til medlemmene. Til tross for at covid-19-pandemien preget store deler av 2021 er foreningens økonomiske situasjon god og årsregnskapet for 2021 viser et overskudd på kr. 537.978. Egenkapitalen er forbedret og gjelden redusert.

Pandemien førte i 2021 til at foreningen har gått glipp av inntekter, men også utgifter er blitt borte. Medlemmene har bidratt til tross for redusert tilbud. Myndighetenes koronastøtte har vært et viktig bidrag.

Det ble tatt betydelig grep for å redusere kostnader og øke inntekter i 2020. Dette ble videreført i 2021. Budsjett som legges frem for årsmøtet for 2022 forutsetter ordinær drift.

Detaljene i årsregnskapet for 2021, samt kontrollutvalgets og revisors beretning, finnes i Nordstrand IFs årsrapport for 2021.

Ved utgangen av 2021 er foreningens egenkapital kr. 7.335.162,-. Det er ingen ting som taler imot videre drift av Nordstrand idrettsforening.

Hilsen styret, som i 2021/22 har bestått av:

Anders Bakken, leder
Lars Erik Østgaard, nestleder
Siri Lader Bruhn, leder e-sport
Bjørn Rudjord, leder fotball
Kristine Høgh, leder håndball
Espen Erikstad, leder parasport
Fritz Hansen, styremedlem
Kenneth Juul, styremedlem (fram til 25.1.2022)
Tone Langbakken, styremedlem
Mathias Markanovic, styremedlem, ungdomsrepresentant
Madeleine Nordby Lunder, styremedlem (fra 25.1.2022)