Trenerlegende på besøk onsdag 21 januar

Publisert 19.01.2015 kl.9.08

Onsdag 21. januar får vi gjesteopptreden av trenerlegenden Ivica Rimanic. Vi håper at dette vil gi gutta både inspirasjon så vel som tips og konkrete ting å jobbe med i sin utvikling som håndballspillere.

Trenerlegende på besøk onsdag 21 januar

Ivica er fra Kroatia, men har bodd så mange år i Norge at han også er å regne for norsk.

Han ble først kjent for norsk håndball da han dro Byåsen opp i eliteserien for første gang, men da Nordstrand vant NM finalen over Byåsen i 1987 var det Ivica som ble slått.

Etter tiden i Byåsen var han trener for Fyllingen og Stavanger. Under tiden i Fyllingen oppdaget han en ung målvakt på jentelaget som var så god at han dro henne inn på herretreningene. Hun het Cecilie Leganger. Noen år senere, i 1993, ble hun kåret til VMs beste målvakt.

Ivica trente Nordstrand fra 2002 til 2005. Han en eneste treneren i Nordstrand som har vunnet seriegull med damelaget. Han dro også laget til 2 NM finaler, 2 Champions League deltakelser og semifinale i Cupwinners Cup.

I disse gjeve Europacuper trente han Nordstrand til 2 seire over Viborg samt seire over Leipzig, Randers og Dinamo Volgograd.

Før Ivica kom til Norstrand har han trent bl.a.

Østerrikes kvinnelandslag og Hypo Bank. Han er eneste trener som har dratt Østerikke til medalje i mesterskap.

Podravka fra Kroatia

Etter perioden i Nordstrand har han bl.a. trent Japans herrelandslag - kvalifiserte de til VM Slovenias damelandslag - kvalifiserte og ledet de i VM (2009) Olchim Valcea fra Romania. Jeg mener de var i semifinale i Champions League. I pulje med Larvik og slo de i Larvik Arena.

Ivica har selv vært kantspiller for Jugoslavia.