Bli NIF-dommer

Sist oppdatert 26.02.2024 kl.15.24

Alle er velkommen til å bli fotballdommer i NIF. Du trenger ikke forkunnskaper, men interesse for spillet er en fordel.

Vi avholder klubbdommerkurs og gir muligheter for videre utvikling både i klubb og i krets. Er du over 15 år kan du melde deg på rekrutteringsdommer kurs i regi av Oslo Fotballkrets.

Klubbdommer
Det vanlige er å starte med klubbdommerkurs for så dømme 5’er og 7’er kamper. Vår egen PUMA-cup som avholdes på Niffen er en glimrende anledning til å komme i gang, og vi avholder normalt et enkelt kurs en kveld i forkant av cupen for nye dommere som vil prøve seg. Du kan ta kurset når du er 12 år og du starter med 5’er kamper. Etter hvert kan du gå videre med 7’er kamper.

Klubbdommer 9'er
Går du videre som dommer kan du bli klubbdommer på 9’er fotball. Dette kurset fra NFF Oslo er 2 timer en ettermiddag i nærområdet. Du kan da dømme 9’er fotball i klubben, du får formell kompetanse og kursbevis. Du kan starte på dette kurset det året du fyller 14 år. Vi har også et internt kurs for 9’er som man kan ta både før og etter kurset fra NFF Oslo. Spør dommernansvarlig på [email protected] om du er interessert, eller meld deg på om du blir invitert. Lynkurset inkluderer dømming av 9’er kamp.

E-kurs
Uansett nivå, og om du bare vil ha en litt mer forståelse for rollen som fotballdommer, så kan du ta et lite e-kurs. Start med ekurs.nif.no, logg deg på og søk etter «Klubbdommerkurs». Etter endt kurs får du kursbevis. Alle klubbdommere forventes å ta dette kurset før de starter å dømme 7’er. Kurset tar normalt mindre enn 2 timer, er i 3 deler og du kan ta en del om gangen. Det kan ta mer tid å få orden på innloggingen via MinIdrett enn å ta selve kurset, og de yngre vil trenge litt hjelp fra en voksen for å komme seg inn.

Veiledning
Vi veileder klubbdommere slik at de får trygghet og kan utvikle seg i rollen. De eldre og mer erfarne dommerne veileder så langt vi får det til, en voksen som ser på er ofte også til veldig god hjelp. Trenere i NIF forventes også å hjelpe de yngre dommerne.

Kretsdommer
For å bli kretsdommer må du ta rekrutteringsdommerkurs, som kan gjennomføres fra 15 år. Kurset er over 3 deler (en kveld og en helg), og kvalifiserer deg for kamper i regi av kretsen. Dømmer du minst 15 kamper i regi av kretsen i løpet av en sesong og ellers får tilstrekkelig gode tilbakemeldinger blir du autorisert dommer. Derfra er det bare å stå på om du vil klatre videre, men det er like viktig med dommere som liker å dømme kamper i Oslo som det er å komme videre til høye divisjoner. Visste du at det mangler om lag 1 200 autoriserte fotballdommere i Norge?

Kursene er kostnadsfrie for de som deltar, kostnadene dekkes av klubben. Du må være medlem i Nordstrand Idrettsforening for å bli fotballdommer.

Overgang som dommer fra annen klubb

Dommere som ønsker overgang fra annen klubb må fylle inn NFFs overgangsskjema. Utfylt og signert skjema skal sendes til [email protected]. Når du registreres i dommergruppen i Spond meldes du automatisk inn i klubben, eller du kan gjøre dette selv i Spond via denne lenken.

Dommere som ønsker overgang til Nordstrand Idrettsforening er velkommen til å kontakte [email protected] på forhånd for informasjon og veiledning.

Velkommen!