Oppløftende Kia Cup for gutter 2001

Sterk laginnsats ga til slutt seier i B-Sluttspillet i Kia Cup

Oppløftende Kia Cup for gutter 2001
Brede smil etter fortjent seier i B-sluttspillet Kia Cup 2016

Helgen 5 og 6 desember ble Kia Cup 2016 arrangert, og våre gutter skulle måle krefter med 15 andre lag fra vår region.

Vi startet noe nølende mot Haslum 2, hvor første omgang bar tydelig preg av å være første kamp i turneringen. Etter litt peptalk i pausen ble til slutt seieren vår med sifrene 14-12.

I neste kamp skulle vi revansjere en svak seriekamp mot Nit/Hak, som hadde slått oss kraftig kun én uke tidligere. Desverre ble selvtilliten lagt igjen i garderoben før kamp, så da våre gutter omsider innså at forskjellen mellom lagene ikke var så stor hva angår ferdigheter, var avstanden opp blitt så stor at vi ikke rakk å tette luka. En sterk avslutning, hvor vi vinner 6-1 de siste 5 minuttene resulterte i et noe bittert tap 11-15.

Vestre Bærum HK var motstander i siste puljekamp, og nå hadde gutta skjønt at vi ikke trenger å stå med lua i hånda uansett hvem vi møter. Med knallgodt forsvar og gode avslutninger tok vi ledelsen 4-0 før det var gått 5 minutter. Etter hvert ble ledelsen utlignet og lagene flugte hverandre som skygger hele kampen gjennom. Tilfeldigheter i begge ender av banen resluterte dog i et hederlig tap 15-19.

Søndag var B-sluttspillet i gang og målsettingen til laget var klar - VI GÅR FOR GULL!

Og slik ble det.

Fet ble feiet av banen med godt forsvarsspill og lekre avslutninger. Seier 14-9 i kvartfinalen.

Semifinale betyr vanligvis at nerver melder seg, noe våre gutter også kjente litt på. Etter en relativt jevnspilt første omgang, ble våre styrker som lag avgjørende og seieren sikret. NIF - Trøgstad-97 endte til slutt 14-10.

Finalen ble spilt uten at referenten fikk oppleve denne og har bare 2.håndsinformasjon å gjengi her. Det ble rapportert om relativt god kontroll fra start til slutt, hvor mange flotte angrep og solid forsvar ga gutta seier 17-15 over Haslum 2. Så da kunne guttene slippe jubelen løs (selv om hovedtrener var sendt på tribunen et par minutter tidligere)

Oppsummert sitter lagledelsen igjen med følgende etter turneringen:

• Vi er til tider veldig gode i forsvar, men har for mange og lange perioder hvor vi ikke klarer å stå opp godt nok.​
  • Vi er gode i angrespillet vår, både individuelt men ikke minst i det kollektive spillet vårt
  • Vi må forbedre uttellingsprosenten på skudd, valgene som tas er riktige, men vi må treffe mål og skåre oftere
  • Når vi har innstilling og innsats spiller vi jenvt med de antatt bedre lagene, når vi er slurvete og sløve får vi problemer med alle lag, uansett nivå
  • Vi har vilje og evne til å vinne jevne kamper
  • Vi har en herlig spillergruppe, neste gang håper vi flere kan være med
  • og så har vi en flott foreldregruppe som støtter laget fra sidelinjen

Sportlig hilsen Veggen​