Nordstrand IF utvider paratilbudet med rullestolhåndball

Publisert 14.08.2023 kl.14.02

Endelig inkluderes tilbud for personer med fysiske funksjonsnedsettelser i Oslos største
parasatsing. I løpet av september starter vi opp et nytt og spennende rullestolhåndballtilbud,
og her ønsker vi å se flest mulig!

Nordstrand IF utvider paratilbudet med rullestolhåndball
Foto: Tor Solstad

Om rullestolhåndball

Rullestolhåndball er en idrett i vekst, både nasjonalt og internasjonalt. I dag finnes det tilbud om rullestolhåndball i Bergen, Elverum og Follo, og det er på høy tide at vi etablerer et lag i Oslo også. Rullestolhåndball er en inkluderende idrett for deg over 15 år, med en fysisk funksjonsnedsettelse som gjør det utfordrende å delta i det ordinære håndballtilbudet. Du trenger ikke å benytte rullestol i hverdagen for å delta, og det er heller ikke nødvendig med full fysisk funksjon i overkropp. Rullestolhåndballmiljøet i Norge har flere utøvere med redusert muskelkraft og motorikk i overekstremiteter, som etter hvert har tilegnet seg gode, individuelle teknikker for å mestre aktiviteten. Rullestol-håndball i Norge sin visjon, som Nordstrand IF også deler, er å skape et mangfoldig og inkluderende aktivitetstilbud, uavhengig av funksjonsvariasjon, -nivå og alder, og vi ønsker å tilrettelegge for et tilbud der samtlige kan oppleve tilhørighet, utvikling og mestring, og samtidig få et godt treningsutbytte.

Informasjon om oppstart i Nordstrand IF

Første prøvetrening er lørdag 30. september, kl 11.30 i Nordstrand Arena. Denne økten vil bestå av informasjon om tilbudet, samt en introduksjonsøkt med fokus på ballbehandling og bevegelse i stol. Hit vil spillere fra Nordstrand IF sine A-lag komme. I tillegg tar spillere fra Elverum og Follo turen for å dele sine erfaringer. Mer informasjon om arrangementet kommer! Etter «kick-off», kommer vi til å ha ukentlige treningsøkter, hver lørdag fra 11.30-13.00 i Nordstrand Arena. Det planlegges videre for deltakelse i nasjonale og internasjonale turneringer. Vi skal også ha et godt samarbeid med andre håndballag i klubben, slik at de alltid stiller med spillere på våre treningsøkter. Å fylle på med spillere er viktig, både å øke kvaliteten på treningsøktene, ha større mulighet til variasjon, og ikke minst for samholdet i klubben.

Stor takk til Lotteri- og stiftelsestilsynet og Sparebankstiftelsen DNB

Vi ønsker å rette en stor takk til Lotteri- og stiftelsestilsynet, samt Sparebankstiftelsen DNB, som bidrar til at vi nå kan tilrettelegge for at enda flere kan oppleve idrettsglede. Tildelingen er ekstremt viktig for at Nordstrand IF kan være med å videreutvikle parahåndballsatsingen i Norge, samt sikre at våre rullestolhåndballspillere får den kvaliteten i tilbudet som vi fortjener.

Spørsmål?

Spørsmål om arrangementet eller tilbudet for øvrig, kan rettes til prosjektkoordinator for rullestolhåndball, Helene Utgård på e-post; [email protected], eller tlf; 940 34 454.