Nordstrands to dommere i Eliteserien

Sist oppdatert 15.05.2014 kl.0.00

Vi har møtt kongen og kronprinsen!

Nordstrands to dommere i Eliteserien

(Niffen) Nordstand-ifs nettside har hatt en lang prat med to av Norges beste dommere. Begge fra Nordstrand.

Det er ikke vanskelig å se hvem som har tyngde og erfaring av Tom Henning Øvrebø (46) og Ola Hobber Nilsen (27). Ola ringer oss i det intervjuet skulle ha startet for å informere om at Tom Henning er litt sen. Ola står og venter på Niffen, mens Tom Henning kommer kledelig fem minutter for sent.

At Tom Henning kunne ha vært faren til Ola er det ingen som tenker på når praten først er i gang. Ola er en fin gutt, som er tydelig og meget velartikulert. Tenker seg nøye om før han snakker, mens Tom Henning snakker fra levra. Han har vært ute i hardt vær mange ganger. Det skal vi komme litt tilbake til.

Norges beste dommer
Tom Henning startet å dømme på 80-tallet, og ble FIFA-dommer i 1994. Han er en tydelig dommer som er respektert av spillerne – i Norge! Hele fem ganger har han fått Kniksen-prisen, som kåres av spillere, trenere og dommere i Norge. Han har dømt på høyt nivå i Europa, og toppen nådde han bokstavelig talt i Champions League semi-finalen mellom Chelsea og Barcelona på Stamford Bridge.

Tom Henning er æresmedlem i klubben og har sittet 10 år i Fotballstyret i Nordstrand med ansvar for dommergruppen og fair play. Det er hans utviklingsarbeid med unge dommere i Nordstrand som har fostret Ola H og flere andre unge gode dommere fra Nordstrand som dømmer aktivt på flere nivåer.

Selv om Tom Henning har lang fartstid bak seg, prøver han hele tiden å rette fokus mot Ola Hobber Nilsen.

- Ola er fremtiden! Han er plukket ut av UEFA Core, et opplegg for unge, lovende og talentfulle dommere. NFF har stor tro på Ola, forteller en entusiastisk Øvrebø.

Ola som jobber i markedsavdelingen hos Color Line legger ikke skjul på at han trives meget godt som dommer i den øverste divisjonen.

- Min målsetting denne sesongen er å dømme minimum 12 kamper i Eliteserien.

Men han understreker at dømmingen må være deltidsjobb, og får støtte av Øvrebø på dette. Begge er enige om at det er viktig at man har en fleksibel arbeidsgiver som kan være forståelsesfulle på at det kan bli en del reising i sesongen.

Begge har allerede vært på treningsleir på La Manga i januar. Mange tror ikke at dommere trener, men disse gutta trener mye!

Ola har nettopp vært ni dager på La Manga i februar og der fikk han gleden av å dømme CSKA Moskva mot Nordsjælland. Det var tøft for unggutten.

- Ja, helt klart. Dette er en tid på året hvor man skal vise seg frem og gir alt. Her ble det mange tøffe dueller og mange gule kort, forteller Hobber Nilsen.

Der Øvrebø roser Nilsen, får han det igjen med takk fra arvtakeren.

- Jeg har lært utrolig mye av Tom Henning. Det har vært lærerikt for meg å lene meg litt på hans erfaring. I mine øyne er han den beste dommeren Norge har hatt!

Ola er yngstemann i Tippeligaen. Han føler at han har fått den aksepten han fortjener blant spillere og trenere. Med erfaring og alder kommer også trygghet.

Ola har også overtatt Øvrebø sin rolle og er nå med i Fotballstyret med ansvar for dommergruppen.

Tom Henning var skadet i mesteparten av 2012 sesongen, og slet med et vondt kne. Nå er han på god vei tilbake til toppformen. Målet for sesongen er å klore seg fast og dømme regelmessig. Etter litt betenkningstid tilføyer han:

- Målet er å dømme cup-finalen!

Det er uten tvil det gjeveste du kan dømme som dommer i Norge. To ganger tidligere har han dømt cup-finalen, første gang i 1999 (Rosenborg-Brann) og i 2006 (Fredrikstad-Sandefjord).

Begge to prater mye, både på inn- og utpust, og praten går livlig rundt bordet. Her deles historier fra både EM og Champions League. Vi kommer inn på den skjebnesvangre kvelden i London hvor han fikk hele Chelsea laget etter seg.

- Det er klart det var tøft, men jeg dømte igjen allerede uka etterpå i Bergen, forteller Øvrebø.

Ola forteller at han følte med Tom Henning den kvelden.

Det som ikke tar livet av deg gjør deg bare sterkere, prøver vi oss med.

- Ja, jeg lærte i hvert fall hands-regelen den kvelden, ler Øvrebø.

Tom Henning fikk bryne seg på Chelsea´s Didier Drogba

Det er en del som tror at det er dommere som lager reglene i fotball. Ofte får både Ola og Tom Henning spørsmål om hva slags nye regler de har funnet på i år.

De understreker begge to at reglene blir laget i samarbeid mellom spillere, trenere og andre eksperter, for at man skal ha et rettferdig regelsett å forholde seg til.

Begge er enige i at det å dømme er veldig morsomt. Kongen, Tom Henning, snakker mest om fortiden, mens Kronprinsen, Ola ser fremover på hva som skal skje. Tom Henning spår en stor karriere for unggutten, og håper flere i klubben har lyst til å begynne å dømme.

Her prøver Ola Hobber Nilsen drakta Tom Henning dømte Chelsea - Barcelona i. (Foto: Kling)

Ellers oppfordrer begge alle trenere og foreldre til å hjelpe unge dommere til å fortsette å dømme. Kjeft og slemme kommentarer gjør som oftest at unge dommere ikke fortsetter å dømme. Derfor oppfordres det til å støtte dommerne i stedet for å ødelegge psyken deres.

Vi er utrolig stolte over at to av 16 dommere i årets Eliteserie kommer fra vår klubb.

Lykke til i årets sesong!

Tekst: Werner Kling