Periodeplan 2015-16

Sist oppdatert 02.10.2016 kl.19.16

Med utgangspunkt i klubbens sportsplan har vi utviklet en plan for 2015-16 for gutter 2006

Periodeplan 2015-16

FOKUSOMRÅDE

MÅLSETNING

TILTAK - ØVELSER

Sosialt

Skape en trygg og sosial spillergruppe som kommer på trening både for å møte lagkompiser og for å trene.

Et overordnet mål er at vi er en spillergruppe hvor alle sier hei når vi møtes. Vi på G 2006 jobber for å få et godt treningsmiljø hvor vi oppmuntrer hverandre og jobber for å gjøre hverandre gode og trygge!

Arrangere minst en felles samling tilknyttet elitekamp

Finne på en sosial aktivitet i tilknytning til en trening/fysisk aktivitet.

Målvaktstrening

Gi en i trenerteamet hovedansvaret for målvaktsoppfølging.

Ha fokus på målvaktstrening selv  i ordinære skuddøvelser.

• Ha en fast måvaktstrening i måneden.
  • Gi spillerne som ønsker å stå i mål klare og konstruktive tilbakemeldinger.
  • Ta med de målvaktene som ønsker for å se på målvaktstreningene som klubben arrangerer.

Komme i fart og spille ball uten stuss.

Målet er et hurtigere spill hvor vi får gode kollektive sjanser ved å spille hverandre gode. Dette gjør vi lettest dersom vi kommer i fart og unngår at hver enkelt stusser ballen før viderespill.

Gutter 9 skal ha minst mulig stussing før de avleverer ballen til lagkompis.

• Spill 3 mot 2 med fokus på pådrag.
  • Pasninger i bevegelse
  • Skudd med tilløp
  • I spillsituasjon på trening får man et ekstra poeng for hver pasning man unngår stuss.

Innhopp fra kanten

Målet er at gutter 9 i løpet av hver seriekamp skal ha minst 6 kantskudd. Bakspillerne skal være bevisste slik at kantene brukes og kantspillerne skal være trygge på å ta sjansene når de kommer.

I løpet av høstsesongen skal alle guttene kunne gjøre et fullverdig innhopp fra kanten, med riktig fot og riktig innhopp.

• Fokus på riktig innhopp
  • Tørre å bruke vinkelen
  • Hoppe inn i målgården.
  • Skudd fra kanten
  • Opprulling med utspill til kanten.
  • Krysspasning fra midtback til kant.

Finter

Målet er at gutter 9 skal kunne spille hverandre gode gjennom gode pådrag og fintebevegelser. I løpet av en kamp bør gutter 9 vise individuelle fintebevegelser.

Målet er at 70 %  av laget skal kunne; h-v/v-h finte, skuddfinte samt dobbeltfinte i løpet av sesongen.

• Trene finter som en naturlig del av det kollektive spillet.
  • Rene finteøvelser
  • Trene motorikk og balanse.

Forsvarsspill

Målet er at G 9 skal beherske 6-0 og 5-1 forsvar.

Mået er at de forstår når det er hensiktsmessig med de ulike forsvarsformasjonene og er lojale i forhold den forsvarsformasjonene vi benytter.

Mål om å ha riktig skråstilling.

• Nærkontakt
  • Trene fotarbeid, skråstilling og forflytning.

Teknikk

Mål om å skape mestring og fokus på individuell trening.

Gi spillerne en teknisk utfordring som de kan trene på hjemme.

Periodefokus

Målet er å skape et lag som spiller hverandre bedre.

For å skape et godt lag vil vi under hver kamp gi poeng som fokuserer på det vi i trenerteamet til enhver tid anser som viktig. Det kan være at vi i en periode har trent på kontringer og derav gir tre poeng for hver kontring, eller vi gir poeng for hvert angrep uten stuss. Til hver seriekamp gir vi uavhengig av periodefokus 2 poeng for hver målvaktsredning og 2 poeng for hver forsvarstakling.

Målene kommer – det er lagspillet vi trener på!

Individuell oppfølging

Hovedtrener har en liten prat med hver enkelt i løpet av høstsesongen.  Tema er blant annet hvordan det går og hva vedkommende skal trene på.

I løpet av hver trening skal alle spillerne bli sett og få direkte tilbakemeldinger.

Alle uansett nivå skal oppleve at de i løpet av treningen er blitt sett av trenerne.

Går det fire treninger uten at hovedtrener har vært i dialog med foreldre tar hovedtrener kontakt via epost for å høre hvordan det går.

Vidererfører arbeidet fra forrige sesong hvor hovedtrener hadde en prat med hver enkelt spiller. Setter individuelle mål som vi evaluerer i februar.

UTDRAG FRA SPORTSPLANEN FOR ALDERSGRUPPEN 8-10 ÅR (SE SPORTSPLAN SIDE 13 og14)

• Målsettingen er at spillerne mot slutten av 10 årsalder behersker noen grunnleggende ferdigheter: Skal ha utviklet og forbedret ferdighetene fra Ballskolen (Trinn 1)
  • Skal kunne utføre kast og mottak i stor fart.
  • Skal kunne utføre grunnskudd og hoppskudd fra alle posisjoner.
  • Skal kunne bevege seg og arbeide individuelt i grunnposisjon i forsvar, samt kollektivt i grunnformasjonene 6-0 og 5-1/3-2-1
  • Skal kunne beherske alle grunnleggende posisjoner og bevegelser i angrepsspillet
  • Skal kunne grunnleggende håndballregler som grep; skritt; tramp
  • Vise interesse for håndball ved å se på håndball eller drive med håndballrelaterte aktiviteter på fritiden.
  • Vise opptreden på og utenfor banen i henhold til klubbens målsettinger for «Fair Play», respekt og toleranse.