SPORTSPLAN - Nordstrand IF Fotball

8 Sportsplan Nordstrand IF Fotball Vårt arbeid skal være utviklingsorientert, noe som reflekteres i retningslinjer for spille- stil og Den Blå-hvite tråden. Vi ønsker ikke å være for opptatt av enkeltresultater! Spillestil i Nordstrand fotball - Overordnet Hovedintensjonen er å være et «spillende fotballag». Vi ønsker spillere med gode fotballferdigheter og god fotballforståelse som gjør gode valg med og uten ball. • Hurtig pasningsspill i lengderetningen - Basis pasningsferdigheter - Basis mottaksferdigheter - Spill og formasjonsøvelser som vektlegger og presiserer spill i lengderetning • 1 mot 1 ferdigheter offensivt og defensivt - Tekniske ferdigheter 1 mot 1 - Taktiske ferdigheter 1 mot 1 - Spill og formasjonsøvelser som setter opp 1 mot 1 situasjoner • Beherske 4-4-2 og 4-3-3 (ev. andre formasjoner) - Taktisk skolering av spillerne (spilleforståelse og valg) - Vektlegging av begge formasjoner i treningsarbeidet - Bruk av begge formasjoner i kamp • Offensiv og underholdende - Ta risiko for å skape målsjanser - Våge å tape - Ha et aggressivt press - La spillere utvikle dribleferdigheter Målet med å utvikle Den Blå-hvite tråden for Nordstrand IF, er å gi lagledere/trenere og spillere grunnlag for i praksis å gjennomføre klubbens overordnede sportslige hovedintensjoner. Dette gjøres ved å følge Sportsplanen og bruke denne aktivt. Den Blå-hvite tråden gir retningslinjer og krav for den enkelte lagleder/trener og spiller. Formålet er at organiseringen av arbeidet på treningsfeltet blir enklere, og med best mulig kvalitet. Du vil derfor også finne konkrete planer for best mulig utvikling. Vi har valgt å kalle dette for Den Blå-hvite planen. Den Blå-hvite planen inneholder: 1. Læringsmål knyttet til aldersbestemte klasser med forankring i de overordnete målsetninger 2. Sentrale gjennomgående tema for treningsarbeidet vertikalt (mellom årsklasser) og horisontalt (på en årsklasse) 3. Klare beskrivelser over ledere/lagledere og spillernes ansvarsområder med tanke på treningsarbeidet 4. Forslag til halvårs-/årsplaner med utvalg av ulike tema og henvisning til gitte læringsmål 5. Overordnet rammeplan, se punkt 17 Ramme for trenere i breddefotballen • Treneren må sette seg godt inn i Sportsplanen • Sportsplanen skal følges • Trenere skal møte på klubbens trenerforum • I barnefotballen skal det være lik spilletid for alle. Det vil si at topping av lag ikke skal forekomme, men at unntak kan forekomme i de eldste barneklassene • Trenerens “tjenestevei” i barne- og ungdomsfotballen er; årgangsansvarlig > trenerkoordinator > sportssjef > Sportslig Utvalg Sportslige hoved- retningslinjer og «Den Blå-hvite tråden»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy