SPORTSPLAN - Nordstrand IF Fotball

Sportsplan Nordstrand IF Fotball 11 Årgangsansvarlig deler inn lag i samarbeid med hovedtrenere. Laginndelingen må settes sammen slik at barna blir motiverte, eksempelvis kan det være trygt og morsomt for barna å ha noen fra egen klasse på laget i yngre årganger. TK Barnefotball i klubben kan kobles inn ved laginndeling. Eventuelle tvister tas opp med TK Barnefotball eller Sportslig Utvalg. Fra 12-13 år og eldre – 9’er / 11’er: 1.-, 2.-, 3.- og eventuelt 4.-lag. Nivådeling. Trivsel = trygghet + mestring • Alle spillere skal bli sett og ivaretatt på trening og i kamp • Ros mye, ikke bare ved scoring. Legg vekt på og forsterk positivt det som er bra, på en konkret måte • Mestring er et nøkkelord. Alle bør få utfordringer tilpasset sitt nivå - da er det mest gøy for alle • Øvelsene skal tilpasses den enkelte spillers ferdighetsnivå. Les mer under punkt 5 om differensiering • Spillerne skal lære å takle både seier og tap. Vi ønsker heller 4-3 enn 10-0 • Spillerne skal få mest mulig jevnbyrdighet i både trening og kamp Retningslinjer for trenere • Etterstreb flest mulig ballberøringer på hver eneste trening • Bruk store nok mål til at det scores masse mål • Treningene skal tilpasses hver enkelt spillers ferdighetsnivå. Se mer under punkt 5 om differensiering • Prøv å fokusere på ett tema per trening eller uke/måned, eksempelvis «spille presise pasninger». Legg vekt på ett til tre læringsmomenter for å oppnå dette (for eksempel retning, timing, kraft). Det er dette/disse momentet/momentene det skal gis tilbakemelding på • Unngå kø. Del opp i mindre grupper som gir mye ballkontakt • Fotballspill/spillaktiviteter bør utgjøre minimum 50% av treningstiden • Bruk mye smålagsspill (maksimalt 5 mot 5, helst 3 mot 3 eller 2 mot 2) • Fokus på sportslig og sosial utvikling og prestasjoner – ikke resultater • Det er viktig at alle får spille omtrent like mye i kampene, får prøve seg på alle posisjoner på banen (også som keeper) og får starte kamper Foto: Madeleine Valø

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy