På hodet ut av cupen

Publisert 27.06.2017 kl.0.44

(Sarpsborg 08-Nordstrand 5-1)  Juniorgutta nådde ikke toppnivået sitt, og da ble det vanskelig mot et sterkt Sarpsborg 08.

På hodet ut av cupen
Sterk vind og sterke sarpinger ble for mye for juniorlaget i 3. runde i NM.

To faktorer ble helt avgjørende da juniorgutta skulle måle krefter med Sarpsborg 08 i cupen. Den ene var sterk vind - som Nordstrand fikk i fleisen i første omgang. Den andre våre egne ferdigheter som ikke var gode nok denne ettermiddagen.

Kombinasjonen av de to gjorde det fryktelig vanskelig på Sarpsborg stadion.

Når du møter et godt lag, taper myntkastet, og skal ut i kraftig motvind - da kan man ikke opptre slik Nordstrand-gutta gjorde. Kun tre minutter var spilt da Per Stenseth mistet ballen midt på egen halvdel, og det gikk ikke bedre enn at Anwar Elyounussi banket den med vindkraft i nettet. Dette var vel akkurat en slik kamp hvor man ikke tåler slike.

Og det normalt meget defensivt sterke Nordstrand-laget gjorde mer rart med ballen, og ble stresset utpå der, og det var ballbehandlingen som var den største forskjellen på lagene.

Det var ingen tvil om at vinden hadde mye å si for kampen. Og det var lov å håpe at det skulle stå seg 0-1 til pause. Men etter 37 minutter ble det 2-0, og i siste minutt før pause også 3-0. Begge ved A-lagsspissen Jørgen Strand Larsen.

Aleksander Berg hadde en eventyrlig mulighet til å lage 1-1 midtveis i omgangen, men etter å ha lurt de fleste i Sarpsborg ble skuddet blokkert i siste liten.

Samme Aleksander skapte mye trøbbel for sarpingene etter pause. Tre ganger til i andre omgang tok han med seg ballen, kvittet seg med det som var av oppassere, og den ene av de tre satt i kassa til Nordstrand-redusering.

Sjansestatistikken var faktisk mye jevnere enn resultattavla viste til slutt. I medvinden etter pause hadde Nordstrand-gutta et bra trøkk på hjemmelaget til tider. De hadde fått klar beskjed om å skyte så fort muligheten bød seg, og Sindre Grimstad banket blant annet kula i stanga fra 20 meter. Magnus Aaløkken var også i nærkontakt med metallet da han alene med keeper rundet han, men kom veldig skått på goalen og traff nærmeste stolperot.

Begge disse stolpetreffene skjedde med cirka 25 minutter å spille. Sarpsborg 08 var nok fornøyd med at det ikke sto 2-4 da med såpass mye igjen på klokka. I stedet fikk hjemmelaget æren av å rulle inn kampens siste skåring i siste spilleminutt. Og det var ingen tvil om at det beste laget var klar for 4. runde.

Juniorgutta våre jobbet som vanlig hardt, men mot et så bra lag var de avhengig av en topp dag for å kunne gå videre. Det hadde juniorlaget ikke.