Juniorene snublet til topps

Publisert 18.08.2017 kl.18.07

(Drøbak/Frogn-Nordstrand 2-4) Et vaklende junior elite fikk godt betalt da høstsesongen startet.

Juniorene snublet til topps
Jacob Stubberud satte spikeren i kista da juniorlaget inntok tabelltoppen i Drøbak.

Første høstkamp var tabellmessig siste kamp i vårsesongen i Interkrets B. Og halvveis kan vi slå fast at Nordstrand ligger øverst på en spennende tabell.

Det er litt tilfeldig etter en dramatisk serierunde.

Juniorgutta våre startet veldig bra borte mot Drøbak/Frogn og satte tonen umiddelbart. Kun seks minutter var spilt da Aleksander Bergs presise hjørnespark ble nikket vakkert i mål av Jonatan Smerud.

Siden fulgte fem store målsjanser i første omgang, to av dem så store at det utrolig nok ikke ble mål. For både (!) Jonatan og Magnus Aaløkken presterte kunststykket å sette en ferdigskåret pasning over blankt mål fra to meter da hjemmelaget inkludert målvakten var fullstendig utspilt. En god keeper bidro ellers til at det ble med en Nordstrand-skåring før pause.

Samtidig hakket spillet for våre gutter. Pasningskvaliteten offensivt var alt annet enn imponerende. Og den defensive jobben heller ikke på normalt nivå. Sakte men sikkert kjempet hjemmelaget seg inn i kampen, og de utliknet midt i den første omgangen på en måte som neppe hadde skjedd i vår.

Etter pause vaklet Nordstrand-gutta videre. En glitrende enkeltprestasjon av Jonatan sendte de hvite og blå i ledelsen på nytt, men hjemmelaget hadde fått alvorlig tro på at de kunne ta seg av de høyere plasserte gjestene, og knuste inn en dødball til ny utlikning. Derfra virket det fra sidelinja som om første målet vinner.

Nordstrand har kvalitet i laget. Og kvarteret før slutt var det Sindre Grimstad som laget kampens avgjørende skåring - etter et flott forarbeid av Magnus Aaløkken som som vanlig terroriserte motstanderforsvaret til tider.

I kampens sluttminutter nikket også Jacob Stubberud inn 4-2. Og han kunne gå på skolen (i Drøbak) med hevet hode når han møtte klassekameratene på fredagsmorgenen.

Det var ikke bare Nordstrand som sleit i høstsesongstarten. I Moss overrasket Sprint/Jeløy med å plukke poeng mot Lyn - og dermed byttet Nordstrand og Lyn plass på tabellen.

I Kongsvinger ble Oppsal satt grundig på plass med 3-0. Og nettopp Kongsvinger borte er neste utfordrende oppgave for Nordstrand-gutta. Et Kongsvinger-lag som virkelig har funnet melodien - og også er klare for kvartfinalen i NM etter å ha slått ut våre gutters overmenn fra Sarpsborg 08.